Έστω και σήμερα, όμως, φαίνεται να ξεκινούν δειλά-δειλά οι πρώτες εργασίες στην περιοχή που βρίσκονται οι κτιριακές εγκαταστάσεις των πρώην σφαγείων Κνίτη. Από την Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, μηχάνημα τύπου γκρέϊντερ καθάρισε το δρόμο που οδηγεί στην είσοδο του σφαγείου ενώ τα πρώτα φορτηγά αυτοκίνητα έφτασαν στην περιοχή παρουσιάζοντας κινητικότητα και σήμερα Τετάρτη. Στο θέμα ολοκλήρωσης των εργασιών ενός τέτοιου εγχειρήματος και αυτής της έκτασης, είχε πρώτο το «Σαμιακόν Βήμα» αναφερθεί στις δυσκολίες και στα χρονικά περιθώρια που απαιτούνται για να παραδοθεί προς χρήση το νέο ΚΥΤ. Προφανώς, η νέα ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, στο οποίο ανήκει πλέον το π. υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, με υπεύθυνο τον αναπληρωτή υπουργό κ. Γιώργο Κουμουτσάκο, υπό το βάρος των εξελίξεων, δηλαδή τη συνεχώς αυξανόμενη εισροή μεταναστών στο νησί μας, σε καθημερινή, σχεδόν, βάση, προσπαθεί να προλάβει περαιτέρω δυσάρεστες καταστάσεις που μόνο δυσοίωνες προβλέπονται για τη Σάμο.
Στιγμιότυπα από την "κινητικότητα" που εμφανίστηκε στην περιοχή Ζερβού |
Παρακάτω δημοσιεύουμε άρθρο τοπογράφου-μηχανικού, του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, στο οποίο περιγράφεται με λεπτομέρειες, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε μέχρι σήμερα καθώς και το σχετικό σχέδιο του ΔΟΜ (Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης), το θέμα κατασκευής του νέου ΚΥΤ. Η αρχική δημοσίευση είχε γίνει στο φύλλο του «Σαμιακού Βήματος» της 27ης Απριλίου 2019, λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του κ. Βίτσα, που είχε διαρκέσει από την Τρίτη 9 έως την Κυριακή 14 Απριλίου. Τα συμπεράσματα δικά σας.
"Μερικές σκέψεις μετά την επίσκεψη του υπουργού κ. Βίτσα
Στο διάστημα από Τρίτη 9 μέχρι Κυριακή 14 Απριλίου, ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής κ. Βίτσας επισκέφθηκε την Σάμο για να χειριστεί το θέμα του μεταναστευτικού-προσφυγικού μαζί με υπηρεσιακούς παράγοντες.
Κατά την αναχώρησή του έδωσε συνέντευξη στο τοπικό ραδιοτηλεοπτικό κανάλι «ΣΑΤ» και από την Αθήνα, πλέον, στο ράδιο «Αρμονία». Ο κ. υπουργός αναχώρησε επιβαίνοντας σε ένα από τα δύο αρματαγωγά που ήρθαν στο Μαλαγάρι την Κυριακή 14/4, στα οποία επιβιβάστηκαν επίσης περίπου 500 άτομα από το ΚΥΤ Σάμου (Βαθέος δηλαδή).
Ο κ.υπουργός δήλωσε ότι μέχρι τα τέλη Αυγούστου θα είναι έτοιμο νέο ΚΥΤ στην περιοχή Ζερβού, χωρητικότητας 1.200 ατόμων και ότι μέχρι τότε ο αριθμός των προσφύγων-μεταναστών θα έχει μειωθεί στους 1.000 (ή και λιγότερους όπως είπε). Δεσμεύτηκε επίσης ότι το υπάρχον ΚΥΤ στο Βαθύ θα κλείσει την ίδια μέρα.
Ας εξετάσουμε λίγο αυτά τα νούμερα. Αν δεχθούμε ότι ο συνολικός αριθμός πριν την αναχώρηση των 500 ήταν περί τις 4.000, οπότε από το Κυριακή 14/4 ο συνολικός αριθμός είναι πλέον 3.500, και λαμβάνοντας υπόψη ότι μέχρι τα τέλη Αυγούστου έχουμε περί τις 18 εβδομάδες, μπορούμε να πούμε τα εξής.
Θα πρέπει κάθε εβδομάδα να φεύγουν από το νησί περί τα 140 άτομα, αν δεν υπάρχουν νέες αφίξεις. Αν όμως κάθε εβδομάδα έχουμε 50 αφίξεις, τότε θα πρέπει να φεύγουν 190· αν έχουμε 100 αφίξεις τότε θα πρέπει να φεύγουν 240 κοκ.
Ο κ. υπουργός έθεσε μόνος του το ερώτημα τι θα γίνει αν ο αριθμός αυξηθεί σημαντικά, ανατρέποντας τα δεδομένα. Απάντησε μόνος του ότι τότε θα έχουμε μία νέα κατάσταση και θα την χειριστούμε διαφορετικά. Τι ακριβώς μπορεί να σημαίνει αυτό; Θα υπάρχει πιο αυστηρό σύστημα επιτήρησης-παρακολούθησης (με ειδικά όργανα) της θαλάσσιας κίνησης στα ύδατα μεταξύ Σάμου και Τουρκίας; Θα υπάρχουν αυξημένες περιπολίες που θα σταματούν τα σκάφη των διακινητών στα θαλάσσια σύνορά μας; Αν ναι, γιατί δεν γίνεται και σήμερα; Θα γίνεται μαζική επαναπροώθηση στην Τουρκία, όσων δεν πληρούν τα κριτήρια; Και αν ναι πώς; Φορτώνοντάς τους σε καράβια ή σε ναυλωμένα τσάρτερ;
Σημαίνει κάτι άλλο; Σημαίνει μήπως ότι θα απειλήσουμε με κάποιο τρόπο την Τουρκία πως αν δεν σταματήσει τους διακινητές θα λάβουμε κάποια μέτρα; Και τι είδους μέτρα θα μπορούσαν να είναι αυτά απέναντι σε μία χώρα που θεωρεί ότι η θάλασσα του Αιγαίου και ο αντίστοιχος εναέριος χώρος της ανήκουν τουλάχιστον κατά το ήμισυ;
Μετά αναφέρθηκε στους διακινητές, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι υπηρεσίες γνωρίζουν διάφορα γι’ αυτούς. Το ίδιο είχε κάνει και κατά την προηγούμενη επίσκεψή του (πριν περίπου έναν χρόνο). Αν ισχύει κάτι τέτοιο γιατί δεν έχουμε αποτελέσματα σ’ αυτόν τομέα;
Δεν αναφέρθηκε καθόλου όμως στον ρόλο των ΜΚΟ. Υπάρχει η διάχυτη καχυποψία στο νησί ότι οι ΜΚΟ και οι διάφοροι «αλληλέγγυοι», θέλοντας ή μη, υποβοηθούν τους διακινητές. Ποιες είναι αυτές οι ΜΚΟ; Μπορεί ένα απλός πολίτης της Σάμου να μάθει ποιες και πόσες είναι, από ποιες χώρες, με ποια χρηματοδότηση και με ποια δικαιώματα και υποχρεώσεις; Βέβαια, ανάμεσα στις ΜΚΟ πρέπει να υπάρχουν και πολλά νέα παιδιά που μάλλον πιστεύουν ότι επιτελούν ένα ρόλο «Στρατού της Σωτηρίας» (Salvation Army) κατά τα αγγλοσαξονικά και προτεσταντικά πρότυπα. Υπάρχουν όμως και μεταξύ τους κάποιοι που έχουν διασυνδέσεις με διακινητές;
Το νέο ΚΥΤ
Το νέο ΚΥΤ στην Ζερβού τώρα. Ο κ. υπουργός είπε ότι οι μελέτες θα είναι έτοιμες μετά το Πάσχα. Δεν ξεκαθάρισε τι σημαίνει ακριβώς αυτό. Οι μελέτες για την στέγαση 1.200 ατόμων, με εγκαταστάσεις και για τις υπηρεσίες, για τα ιατρεία, για τις ανάγκες των δυνάμεων φύλαξης και ασφάλειας και εν γένει του προσωπικού, μελέτες που να μπορούν να οδηγήσουν σε κατασκευή, είναι δυνατόν να γίνουν σε ένα τέτοιο διάστημα; Κατά πάσα πιθανότητα ούτε η τοπογράφηση του χώρου δεν έχει γίνει ακόμη.
Δεν πρόκειται μόνο για ένα σχέδιο με την γενική διάταξη των οικίσκων, με ωραία χρώματα και μπόλικο πράσινο. Πρόκειται για σχέδια που να δείχνουν όλες τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες: πού και πώς θα μπουν οι οικίσκοι; Πού θα μπουν οι σωλήνες ύδρευσης-αποχέτευσης ακαθάρτων; Πόσο θα σκάβει ο εργολάβος για να τις εγκαταστήσει, τι υλικά θα χρησιμοποιήσει και πόσα; Ποια θα είναι η πηγή της υδροδότησης, που θα καταλήγουν τα λύματα, που θα μπουν τα ηλεκτρικά δίκτυα, το δίκτυο για την αποχέτευση ομβρίων και μία σειρά από παρόμοια θέματα.
Τα λύματα θα καταλήγουν σε κάποια τοπική μονάδα βιολογικού καθαρισμού μέσα στο ΚΥΤ και από εκεί θα συνδέονται με άλλον βιολογικό; Αν γινόταν κανονική μελέτη για περιβαλλοντική αδειοδότηση για βιολογικό καθαρισμό ενός οικισμού 1.200 ατόμων, θα χρειαζόταν αρκετούς μήνες αν ο ενδιαφερόμενος ήταν κάποιος ΟΤΑ.
Προφανώς αυτά θα παρακαμφθούν. Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα έχουν το δικαίωμα να δουν τα σχέδια πριν αρχίσουν οι κατασκευές, όπως το έχουν σε όλα τα δημόσια έργα; Μη ξεχνάμε ότι τα σφαγεία στην περιοχή σταμάτησαν να λειτουργούν επειδή δεν εκδόθηκαν περιβαλλοντικές άδειες. Εννοείται βέβαια ότι σε μία τέτοια επείγουσα περίπτωση δεν μπορούν να εφαρμοστούν όσα προβλέπονται για τα δημόσια έργα, αλλά τουλάχιστον κάποιο ελάχιστο παράθυρο ενημέρωσης θα είναι εφικτό;
Η κατασκευή τώρα. Αφού ολοκληρωθεί και εγκριθεί η μελέτη (ή οι μελέτες) θα πρέπει να τοποθετηθούν-συναρμολογηθούν οικίσκοι για 1.200 άτομα και το υποστηρικτικό προσωπικό που αναφέρθηκε, να κατασκευαστούν τα εσωτερικά δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης ακαθάρτων και ομβρίων και η μονάδα βιολογικού καθαρισμού. Θα πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες συνδέσεις των δικτύων αυτών με τα εξωτερικά δίκτυα, να τοποθετηθεί υποσταθμός ηλεκτρικού ρεύματος, να γίνει η ρευματοδότηση, να γίνει σύνδεση με το τηλεφωνικό δίκτυο για τα τηλέφωνα των υπηρεσιών. Θα πρέπει να γίνει η εγκατάσταση συστημάτων θέρμανσης-κλιματισμού στους οικίσκους, να γίνει η εγκατάσταση του εξοπλισμού ειδών υγιεινής, να φτιαχτεί κάποιο στοιχειώδες εσωτερικό οδικό δίκτυο. Θα πρέπει να εγκατασταθούν συστήματα επιτήρησης-παρακολούθησης με κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, να τοποθετηθεί σύστημα φωτισμού και να γίνει κατάλληλη διαμόρφωση-επίστρωση επιφανειών ώστε να μη γεμίζει ο τόπος λάσπες με τις βροχές.
Και το ερώτημα παραμένει: τι γίνεται σε περίπτωση που παρ’ όλες τις προσπάθειες πρέπει να φιλοξενηθούν εκεί περισσότεροι από 1.200 άτομα. Πάλι σκηνές; Παραμένουν και τα ερωτήματα για την ιατρική κάλυψη των ατόμων αυτών, την εκπαίδευση των μικρών παιδιών, τη δυνατότητά τους να πλένουν τα ρούχα τους και πολλά άλλα.
Τίθενται και νέα ερωτήματα. Οι άνθρωποι αυτοί, όσοι δεν είναι σε προαναχωρησιακό στάδιο ή δεν βρίσκονται σε κάποιον περιορισμό ως παραβατικοί, θα θέλουν και θα δικαιούνται να βγουν. Το ΚΥΤ είναι μακρυά από το Βαθύ αλλά και τους Μυτιληνιούς. Θα υπάρχουν κάποια λεωφορεία για την εξυπηρέτησή τους; Ο κ. υπουργός είπε ότι είναι στον σχεδιασμό. Πόσες φορές την ημέρα και προς τα πού; Λεπτομέρειες, θα πει κανείς, αλλά καμιά φορά οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ. υπουργός δεν ήταν καθόλου πολωτικός. Αντίθετα κράτησε ήπιους τόνους. Απέφυγε χαρακτηρισμούς (ρατσιστές, εθνικιστές, ακραίοι κ.α.) που συνήθως αποτελούν το ψωμοτύρι σε τέτοιες περιπτώσεις. Αυτό πιστώνεται στα υπέρ του. Ωστόσο, η απορία παραμένει: όλα αυτά δεν μπορούσαν να έχουν γίνει σταδιακά τα δύο τελευταία χρόνια που το πρόβλημα άρχισε να διογκώνεται; Ο ίδιος ομολόγησε ότι πρόκειται για το χειρότερο ΚΥΤ της Ελλάδας. Γιατί αφέθηκε να γίνει; Μας είπε ο ίδιος ότι τώρα άρχισε να αντιλαμβάνεται το πρόβλημα της γραφειοκρατίας στην χώρα. Αυτό σίγουρα δεν μπορεί να πιστωθεί στα υπέρ του.
Τέλος το ερώτημα ουσίας. Είναι δυνατόν να πιστεύει ο κ. υπουργός ότι ένας οικισμός 1.200 ατόμων και κάποιων δεκάδων υποστηρικτικού προσωπικού μπορεί να στηθεί από το μηδέν και χωρίς έτοιμες (προϋπάρχουσες) μελέτες μέσα σε 4-5 μήνες και να λειτουργήσει ομαλά; Είναι δυνατόν να πιστέψουμε εμείς ότι μέχρι τα τέλη Αυγούστου θα έχει μειωθεί ο αριθμός στους 1.000;
Θα είναι πράγματι μία πολύ ευχάριστη έκπληξη αν διαψευστούν όλες αυτές οι επιφυλάξεις, και με την έναρξη του Σεπτεμβρίου, πλέον, βρεθούμε μπροστά σε μία νέα πιο ανθρώπινη κατάσταση: και για το νησί και για τους πρόσφυγες και μετανάστες."
Από την έντυπη έκδοση
Δεν πρόκειται μόνο για ένα σχέδιο με την γενική διάταξη των οικίσκων, με ωραία χρώματα και μπόλικο πράσινο. Πρόκειται για σχέδια που να δείχνουν όλες τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες: πού και πώς θα μπουν οι οικίσκοι; Πού θα μπουν οι σωλήνες ύδρευσης-αποχέτευσης ακαθάρτων; Πόσο θα σκάβει ο εργολάβος για να τις εγκαταστήσει, τι υλικά θα χρησιμοποιήσει και πόσα; Ποια θα είναι η πηγή της υδροδότησης, που θα καταλήγουν τα λύματα, που θα μπουν τα ηλεκτρικά δίκτυα, το δίκτυο για την αποχέτευση ομβρίων και μία σειρά από παρόμοια θέματα.
Τα λύματα θα καταλήγουν σε κάποια τοπική μονάδα βιολογικού καθαρισμού μέσα στο ΚΥΤ και από εκεί θα συνδέονται με άλλον βιολογικό; Αν γινόταν κανονική μελέτη για περιβαλλοντική αδειοδότηση για βιολογικό καθαρισμό ενός οικισμού 1.200 ατόμων, θα χρειαζόταν αρκετούς μήνες αν ο ενδιαφερόμενος ήταν κάποιος ΟΤΑ.
Προφανώς αυτά θα παρακαμφθούν. Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα έχουν το δικαίωμα να δουν τα σχέδια πριν αρχίσουν οι κατασκευές, όπως το έχουν σε όλα τα δημόσια έργα; Μη ξεχνάμε ότι τα σφαγεία στην περιοχή σταμάτησαν να λειτουργούν επειδή δεν εκδόθηκαν περιβαλλοντικές άδειες. Εννοείται βέβαια ότι σε μία τέτοια επείγουσα περίπτωση δεν μπορούν να εφαρμοστούν όσα προβλέπονται για τα δημόσια έργα, αλλά τουλάχιστον κάποιο ελάχιστο παράθυρο ενημέρωσης θα είναι εφικτό;
Η κατασκευή τώρα. Αφού ολοκληρωθεί και εγκριθεί η μελέτη (ή οι μελέτες) θα πρέπει να τοποθετηθούν-συναρμολογηθούν οικίσκοι για 1.200 άτομα και το υποστηρικτικό προσωπικό που αναφέρθηκε, να κατασκευαστούν τα εσωτερικά δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης ακαθάρτων και ομβρίων και η μονάδα βιολογικού καθαρισμού. Θα πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες συνδέσεις των δικτύων αυτών με τα εξωτερικά δίκτυα, να τοποθετηθεί υποσταθμός ηλεκτρικού ρεύματος, να γίνει η ρευματοδότηση, να γίνει σύνδεση με το τηλεφωνικό δίκτυο για τα τηλέφωνα των υπηρεσιών. Θα πρέπει να γίνει η εγκατάσταση συστημάτων θέρμανσης-κλιματισμού στους οικίσκους, να γίνει η εγκατάσταση του εξοπλισμού ειδών υγιεινής, να φτιαχτεί κάποιο στοιχειώδες εσωτερικό οδικό δίκτυο. Θα πρέπει να εγκατασταθούν συστήματα επιτήρησης-παρακολούθησης με κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, να τοποθετηθεί σύστημα φωτισμού και να γίνει κατάλληλη διαμόρφωση-επίστρωση επιφανειών ώστε να μη γεμίζει ο τόπος λάσπες με τις βροχές.
Και το ερώτημα παραμένει: τι γίνεται σε περίπτωση που παρ’ όλες τις προσπάθειες πρέπει να φιλοξενηθούν εκεί περισσότεροι από 1.200 άτομα. Πάλι σκηνές; Παραμένουν και τα ερωτήματα για την ιατρική κάλυψη των ατόμων αυτών, την εκπαίδευση των μικρών παιδιών, τη δυνατότητά τους να πλένουν τα ρούχα τους και πολλά άλλα.
Τίθενται και νέα ερωτήματα. Οι άνθρωποι αυτοί, όσοι δεν είναι σε προαναχωρησιακό στάδιο ή δεν βρίσκονται σε κάποιον περιορισμό ως παραβατικοί, θα θέλουν και θα δικαιούνται να βγουν. Το ΚΥΤ είναι μακρυά από το Βαθύ αλλά και τους Μυτιληνιούς. Θα υπάρχουν κάποια λεωφορεία για την εξυπηρέτησή τους; Ο κ. υπουργός είπε ότι είναι στον σχεδιασμό. Πόσες φορές την ημέρα και προς τα πού; Λεπτομέρειες, θα πει κανείς, αλλά καμιά φορά οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ. υπουργός δεν ήταν καθόλου πολωτικός. Αντίθετα κράτησε ήπιους τόνους. Απέφυγε χαρακτηρισμούς (ρατσιστές, εθνικιστές, ακραίοι κ.α.) που συνήθως αποτελούν το ψωμοτύρι σε τέτοιες περιπτώσεις. Αυτό πιστώνεται στα υπέρ του. Ωστόσο, η απορία παραμένει: όλα αυτά δεν μπορούσαν να έχουν γίνει σταδιακά τα δύο τελευταία χρόνια που το πρόβλημα άρχισε να διογκώνεται; Ο ίδιος ομολόγησε ότι πρόκειται για το χειρότερο ΚΥΤ της Ελλάδας. Γιατί αφέθηκε να γίνει; Μας είπε ο ίδιος ότι τώρα άρχισε να αντιλαμβάνεται το πρόβλημα της γραφειοκρατίας στην χώρα. Αυτό σίγουρα δεν μπορεί να πιστωθεί στα υπέρ του.
Τέλος το ερώτημα ουσίας. Είναι δυνατόν να πιστεύει ο κ. υπουργός ότι ένας οικισμός 1.200 ατόμων και κάποιων δεκάδων υποστηρικτικού προσωπικού μπορεί να στηθεί από το μηδέν και χωρίς έτοιμες (προϋπάρχουσες) μελέτες μέσα σε 4-5 μήνες και να λειτουργήσει ομαλά; Είναι δυνατόν να πιστέψουμε εμείς ότι μέχρι τα τέλη Αυγούστου θα έχει μειωθεί ο αριθμός στους 1.000;
Θα είναι πράγματι μία πολύ ευχάριστη έκπληξη αν διαψευστούν όλες αυτές οι επιφυλάξεις, και με την έναρξη του Σεπτεμβρίου, πλέον, βρεθούμε μπροστά σε μία νέα πιο ανθρώπινη κατάσταση: και για το νησί και για τους πρόσφυγες και μετανάστες."
Από την έντυπη έκδοση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου