Μπορεί ένα φεστιβάλ της ελληνικής περιφέρειας
να αποκτήσει διεθνές εκτόπισμα; Παρακολουθώντας τα τελευταία χρόνια την
ιδιαίτερα σοβαρή προσπάθεια που καταβάλλει το Ιδρυμα Schwarz στη Σάμο,
στην κλασική μουσική με το Young Artists Festival και στα εικαστικά με
τις εκθέσεις στο Pythagorion Art Space, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η
διάκριση συνδέεται με την ποιότητα και τη συνέπεια.
Το στοίχημα που έβαλε η Χιόνα Ξανθοπούλου-Schwarz, η Ελληνίδα της Διασποράς που ίδρυσε τον πολιτιστικό αυτό θεσμό, κερδήθηκε χάρις στη σωστή επιλογή των συνεργατών. Η ανεξάρτητη επιμελήτρια Κατερίνα Γρέγου, που έχει αναλάβει εδώ και δύο χρόνια τα ηνία των εικαστικών δράσεων, ήδη έχει προσδώσει μια διεθνή οντότητα. Στα τέλη Μαΐου εγκαινιάστηκε, λ.χ., στην Κουνστχάλε της Μιλούζ η έκθεση «A world not ours», εντεταγμένη στο επίσημο πρόγραμμα της Art Basel, με θέμα τη μετανάστευση, η οποία είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 2016 στη Σάμο.
Η ιστορικός τέχνης ζει μόνιμα στο Βέλγιο εδώ και πολλά χρόνια. Μεταξύ άλλων, έχει υπάρξει εθνική επίτροπος της Δανίας σε Μπιενάλε της Βενετίας, επικεφαλής του Argos - Centre for Art and Media στις Βρυξέλλες και καλλιτεχνική διευθύντρια της διεθνούς φουάρ Art Brussels. Μίλησε στην «Κ» για το νέο εκθεσιακό αφιέρωμα που θα φιλοξενηθεί στη Σάμο φέτος με τίτλο «Summer of Love». Σας φέρνει στο μυαλό το καλοκαίρι του 1967; Δικαίως. Ομως η προσέγγιση είναι άλλη.
«Με ενδιαφέρει πολύ το κληροδότημα της δεκαετίας του ’60 και κυρίως η αίσθηση της κοινοκτημοσύνης και του αντιαυταρχισμού που αναδείχθηκε τότε», είναι οι πρώτες της κουβέντες. «Σήμερα, σε μια εποχή όπου έχει κυριαρχήσει ο άκρατος ατομικισμός, βλέπουμε να επιστρέφει σε ορισμένες προσπάθειες το πνεύμα αυτό, κυρίως μέσα από κινήματα που ξεπηδούν από την ίδια την κοινωνία, grass roots κινήματα και κινήματα πολιτών κ.ά. Υπό αυτήν την έννοια θεώρησα ότι ένα νησί του Αιγαίου, όπως η Σάμος, στο οποίο υπάρχει αυτή η αίσθηση της δικτύωσης με τους συγγενείς, τους φίλους, τους γνωστούς, όπου υπάρχει δηλαδή η αίσθηση της κοινότητας και πιο ισχυροί κοινωνικοί δεσμοί, θα ήταν ένα ιδανικό μέρος για να παρουσιαστεί η έκθεση».
Η επιμελήτρια συνεχίζει: «Δεν πρόκειται για ένα επετειακό αφιέρωμα σχετικά με το τι συνέβη εκείνη την τρομερή χρονιά, αλλά μια αφορμή για να μιλήσουμε για το τι συμβαίνει σήμερα με αφορμή τα γεγονότα τού τότε. Εδώ και πολλά χρόνια ήθελα να κάνω μια έκθεση για την αγάπη, χωρίς η προσέγγιση να είναι γλυκερή ή ρομαντική. Πριν από κάποια χρόνια διάβασα το κείμενο του φιλοσόφου Μάικλ Χαρτ όπου προτείνει μια πολιτική θεώρηση της αγάπης. Την τοποθετεί στον αντίποδα της οικογενειακής ή ερωτικής αγάπης, στις οποίες οι άνθρωποι επιλέγουν συνήθως να αγαπούν κάποιον στη βάση της ταύτισης με το όμοιο ή το αναγνωρίσιμο. Ο Χαρτ μας προτρέπει να αναπτύξουμε συναισθήματα αγάπης και για αυτό που δεν μας μοιάζει, για το διαφορετικό, για το μη γνώριμο. Τα έργα που θα δούμε στη Σάμο φέτος το καλοκαίρι εξετάζουν αυτή την πολιτική έννοια της αγάπης, σε σχέση με την κληρονομιά του 1967, που σήμερα φαντάζει σαν ένα ανολοκλήρωτο έργο και από το όποιο ίσως μπορούμε ακόμα να μάθουμε κάτι».
Η έκθεση «Summer of Love» εγκαινιάζεται στις 3/8 στο Pythagorion Art Space.
Πηγή: ΚαθημερινήΤο στοίχημα που έβαλε η Χιόνα Ξανθοπούλου-Schwarz, η Ελληνίδα της Διασποράς που ίδρυσε τον πολιτιστικό αυτό θεσμό, κερδήθηκε χάρις στη σωστή επιλογή των συνεργατών. Η ανεξάρτητη επιμελήτρια Κατερίνα Γρέγου, που έχει αναλάβει εδώ και δύο χρόνια τα ηνία των εικαστικών δράσεων, ήδη έχει προσδώσει μια διεθνή οντότητα. Στα τέλη Μαΐου εγκαινιάστηκε, λ.χ., στην Κουνστχάλε της Μιλούζ η έκθεση «A world not ours», εντεταγμένη στο επίσημο πρόγραμμα της Art Basel, με θέμα τη μετανάστευση, η οποία είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 2016 στη Σάμο.
Η ιστορικός τέχνης ζει μόνιμα στο Βέλγιο εδώ και πολλά χρόνια. Μεταξύ άλλων, έχει υπάρξει εθνική επίτροπος της Δανίας σε Μπιενάλε της Βενετίας, επικεφαλής του Argos - Centre for Art and Media στις Βρυξέλλες και καλλιτεχνική διευθύντρια της διεθνούς φουάρ Art Brussels. Μίλησε στην «Κ» για το νέο εκθεσιακό αφιέρωμα που θα φιλοξενηθεί στη Σάμο φέτος με τίτλο «Summer of Love». Σας φέρνει στο μυαλό το καλοκαίρι του 1967; Δικαίως. Ομως η προσέγγιση είναι άλλη.
«Με ενδιαφέρει πολύ το κληροδότημα της δεκαετίας του ’60 και κυρίως η αίσθηση της κοινοκτημοσύνης και του αντιαυταρχισμού που αναδείχθηκε τότε», είναι οι πρώτες της κουβέντες. «Σήμερα, σε μια εποχή όπου έχει κυριαρχήσει ο άκρατος ατομικισμός, βλέπουμε να επιστρέφει σε ορισμένες προσπάθειες το πνεύμα αυτό, κυρίως μέσα από κινήματα που ξεπηδούν από την ίδια την κοινωνία, grass roots κινήματα και κινήματα πολιτών κ.ά. Υπό αυτήν την έννοια θεώρησα ότι ένα νησί του Αιγαίου, όπως η Σάμος, στο οποίο υπάρχει αυτή η αίσθηση της δικτύωσης με τους συγγενείς, τους φίλους, τους γνωστούς, όπου υπάρχει δηλαδή η αίσθηση της κοινότητας και πιο ισχυροί κοινωνικοί δεσμοί, θα ήταν ένα ιδανικό μέρος για να παρουσιαστεί η έκθεση».
Η επιμελήτρια συνεχίζει: «Δεν πρόκειται για ένα επετειακό αφιέρωμα σχετικά με το τι συνέβη εκείνη την τρομερή χρονιά, αλλά μια αφορμή για να μιλήσουμε για το τι συμβαίνει σήμερα με αφορμή τα γεγονότα τού τότε. Εδώ και πολλά χρόνια ήθελα να κάνω μια έκθεση για την αγάπη, χωρίς η προσέγγιση να είναι γλυκερή ή ρομαντική. Πριν από κάποια χρόνια διάβασα το κείμενο του φιλοσόφου Μάικλ Χαρτ όπου προτείνει μια πολιτική θεώρηση της αγάπης. Την τοποθετεί στον αντίποδα της οικογενειακής ή ερωτικής αγάπης, στις οποίες οι άνθρωποι επιλέγουν συνήθως να αγαπούν κάποιον στη βάση της ταύτισης με το όμοιο ή το αναγνωρίσιμο. Ο Χαρτ μας προτρέπει να αναπτύξουμε συναισθήματα αγάπης και για αυτό που δεν μας μοιάζει, για το διαφορετικό, για το μη γνώριμο. Τα έργα που θα δούμε στη Σάμο φέτος το καλοκαίρι εξετάζουν αυτή την πολιτική έννοια της αγάπης, σε σχέση με την κληρονομιά του 1967, που σήμερα φαντάζει σαν ένα ανολοκλήρωτο έργο και από το όποιο ίσως μπορούμε ακόμα να μάθουμε κάτι».
Η έκθεση «Summer of Love» εγκαινιάζεται στις 3/8 στο Pythagorion Art Space.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου