Όπως αναφέρουν κύκλοι της ακτοπλοΐας στη «Ναυτεμπορική», στον διαγωνισμό που αναρτήθηκε πριν από δύο μήνες, υπήρχε πρόβλεψη για νεότερα σε ηλικία πλοία, στην κατηγορία 3, δηλαδή στα πλοία άνω των 20 ετών.
Η πρόβλεψη αυτή, ήταν αντίθετη με βάση περσινή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το ίδιο θέμα η οποία ανέφερε ότι ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, άρα δεν μπορεί να υπάρχει ηλιακό προβάδισμα στην κατηγορία.
Με βάση την απόφαση του ΣτΕ, εταιρείες της ακτοπλοίας, όπως ενημερώθηκε η «Ν» προσέφυγαν στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά του «φάουλ» στους όρους της προκήρυξης του διαγωνισμού από τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Χρήστο Στυλιανίδη.
Δικαιώθηκαν, με αποτέλεσμα να «παγώσει» ο διαγωνισμός, αφού έκανε λόγο για «μη νόμιμη» πρόβλεψη, σύμφωνα με την περσινή απόφαση του ΣτΕ. Η εξέλιξη πηγαίνει πίσω την διαδικασία κάλυψης των άγονων γραμμών για την περίοδο 2024/2025.
Σύμφωνα με τα όσα ορίζουν οι διαδικασίες των συμβάσεων άγονων γραμμών, οι παρατάσεις που μπορεί να δώσει το υπουργείο είναι διάρκειας τριών μηνών.
Καθυστερήσεις
Ωστόσο το υπουργείο με επιστολή του προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, σύμφωνα με όσα έχει πληροφορηθεί η «Ν», ζητά από τις εταιρείες να καταθέσουν προσφορές στις 27 Ιανουαρίου 2024. Με καθυστέρηση δηλαδή πάνω από δύο μήνες. Στην ίδια επιστολή το υπουργείο, αναφέρει ότι διατηρεί το δικαίωμα να προσφύγει κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ. Σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία του διαγωνισμού θα καθυστερήσει περαιτέρω.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους στους οποίους απευθύνθηκε η «Ν» η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού του υπουργείου Ναυτιλίας, από το «μη νόμιμο» λάθος στην σύνταξή του, είναι πλέον δεδομένη. Αλλά ακόμα και αν προχωρήσει στις 27 Ιανουαρίου, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να προσφύγουν στο ΣτΕ κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ ακτοπλοϊκές εταιρείες που κρίνουν ότι έχουν νόμιμο δικαίωμα. Και σε αυτή την περίπτωση οι νέες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας θα καθυστερήσουν για πολλούς μήνες.
Καθυστερήσεις, αναμένεται να έχουμε, ακόμα και σε περίπτωση που ανοίξουν κανονικά οι προσφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αφού είναι σύνηθες να υπάρχουν ενστάσεις σε κάποιες από τις γραμμές.
Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ
Η ΕΑΔΗΣΥ εξέτασε ακόμα δύο όρους του διαγωνισμού, για τους οποίους έγιναν προσφυγές και για τους οποίους αποφάσισε:Για τον όρο της διακήρυξης που άλλαζε χωρίς αιτιολογία την ηλικιακή κατάταξη κατηγοριών 1,2 και 3 με νέα κριτήρια έκρινε ότι αυτή η αλλαγή στα ηλικιακά όρια έγινε άνευ αιτιολογίας και τεκμηρίωσης και με τρόπο που δε συμβαδίζει με την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Για τον όρο που περιόριζε τη συμμετοχή για συγκεκριμένες άγονες γραμμές μόνο για πλοία κατηγορίας 3 έκρινε ότι με αυτό τον όρο στερεί το υπουργείο Ναυτιλίας από τους ενδιαφερόμενους την δυνατότητα συμμετοχής υπό συνθήκες ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης.
Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, διευκρινίζει τα ακόλουθα:
1. Με απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκηρύχθηκε, όπως κάθε χρόνο, αρχικός ανοικτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση εβδομήντα τεσσάρων (74) δρομολογιακών γραμμών, με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για την δρομολογιακή περίοδο 2024 – 2025.
Με βάση την απόφαση του ΣτΕ, εταιρείες της ακτοπλοίας, όπως ενημερώθηκε η «Ν» προσέφυγαν στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά του «φάουλ» στους όρους της προκήρυξης του διαγωνισμού από τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Χρήστο Στυλιανίδη.
Δικαιώθηκαν, με αποτέλεσμα να «παγώσει» ο διαγωνισμός, αφού έκανε λόγο για «μη νόμιμη» πρόβλεψη, σύμφωνα με την περσινή απόφαση του ΣτΕ. Η εξέλιξη πηγαίνει πίσω την διαδικασία κάλυψης των άγονων γραμμών για την περίοδο 2024/2025.
Σύμφωνα με τα όσα ορίζουν οι διαδικασίες των συμβάσεων άγονων γραμμών, οι παρατάσεις που μπορεί να δώσει το υπουργείο είναι διάρκειας τριών μηνών.
Καθυστερήσεις
Ωστόσο το υπουργείο με επιστολή του προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, σύμφωνα με όσα έχει πληροφορηθεί η «Ν», ζητά από τις εταιρείες να καταθέσουν προσφορές στις 27 Ιανουαρίου 2024. Με καθυστέρηση δηλαδή πάνω από δύο μήνες. Στην ίδια επιστολή το υπουργείο, αναφέρει ότι διατηρεί το δικαίωμα να προσφύγει κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ. Σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία του διαγωνισμού θα καθυστερήσει περαιτέρω.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους στους οποίους απευθύνθηκε η «Ν» η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού του υπουργείου Ναυτιλίας, από το «μη νόμιμο» λάθος στην σύνταξή του, είναι πλέον δεδομένη. Αλλά ακόμα και αν προχωρήσει στις 27 Ιανουαρίου, υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να προσφύγουν στο ΣτΕ κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ ακτοπλοϊκές εταιρείες που κρίνουν ότι έχουν νόμιμο δικαίωμα. Και σε αυτή την περίπτωση οι νέες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας θα καθυστερήσουν για πολλούς μήνες.
Καθυστερήσεις, αναμένεται να έχουμε, ακόμα και σε περίπτωση που ανοίξουν κανονικά οι προσφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αφού είναι σύνηθες να υπάρχουν ενστάσεις σε κάποιες από τις γραμμές.
Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ
Η ΕΑΔΗΣΥ εξέτασε ακόμα δύο όρους του διαγωνισμού, για τους οποίους έγιναν προσφυγές και για τους οποίους αποφάσισε:Για τον όρο της διακήρυξης που άλλαζε χωρίς αιτιολογία την ηλικιακή κατάταξη κατηγοριών 1,2 και 3 με νέα κριτήρια έκρινε ότι αυτή η αλλαγή στα ηλικιακά όρια έγινε άνευ αιτιολογίας και τεκμηρίωσης και με τρόπο που δε συμβαδίζει με την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Για τον όρο που περιόριζε τη συμμετοχή για συγκεκριμένες άγονες γραμμές μόνο για πλοία κατηγορίας 3 έκρινε ότι με αυτό τον όρο στερεί το υπουργείο Ναυτιλίας από τους ενδιαφερόμενους την δυνατότητα συμμετοχής υπό συνθήκες ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης.
Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, διευκρινίζει τα ακόλουθα:
1. Με απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκηρύχθηκε, όπως κάθε χρόνο, αρχικός ανοικτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση εβδομήντα τεσσάρων (74) δρομολογιακών γραμμών, με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για την δρομολογιακή περίοδο 2024 – 2025.
2. Τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, πριν την έκδοση της προκήρυξης. Προηγήθηκαν δύο συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), στις οποίες συζητήθηκε το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της νέας προκήρυξης. Η προαναφερόμενη προκήρυξη έλαβε, ομόφωνα, θετική γνωμοδότηση του Σ.Α.Σ.. Επισημαίνεται ότι, μεταξύ των μελών του Σ.Α.Σ. που ψήφισαν θετικά προς τους όρους της προκήρυξης, ήταν και ο ΣΕΤΑΚ,(Σύνδεσμος Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας ) ιδρυτικά μέλη του οποίου αποτελούν οι εταιρείες που προσέφυγαν στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της προκήρυξης.
3. Επί της προσφυγής δύο εταιρειών, η ΕΑΔΗΣΥ έκανε, αρχικά, δεκτό το αίτημα των προσφευγουσών για την αναστολή της εξέλιξης της διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της προσφυγής. Εν συνεχεία, εξέδωσε απόφαση με την οποία δέχθηκε την προσφυγή και ακύρωσε την προσβαλλόμενη απόφαση προκήρυξης.
Μετά από γνωμοδότηση των νομικών συμβούλων του Υπουργείου υπογραμμίζεται ότι, η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ που ακυρώνει τους όρους του διαγωνισμού, πάσχει νομικά. Για αυτόν το λόγο, το Υ.ΝΑ.Ν.Π. άσκησε την 11-12-2024, ενώπιον του ΣτΕ, αίτηση αναστολής εκτέλεσης και ακύρωσης της επίμαχης απόφασης δυνάμει του άρθρου 372, του ν. 4413/12 (Α΄147).
Συγκεκριμένα, η ΕΑΔΗΣΥ δεν έχει λάβει υπόψη:
(α) προγενέστερη απόφαση του Σ.τ.Ε. (υπ’ αριθμ. 515/2024), σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας, η αναθέτουσα αρχή έχει την ευρεία διακριτική ευχέρεια να θεσπίζει τους όρους και προϋποθέσεις μίας προκήρυξης και
(β) ότι η έκδοση κάθε προκήρυξης δεσμεύεται ρητά από την αντίστοιχη προηγούμενη έγκριση των απαιτούμενων πιστώσεων.
Οφείλουμε να απαντήσουμε ότι, ακόμα και στην υποθετική περίπτωση προκήρυξης του συνόλου των γραμμών σε όλες τις κατηγορίες, όπως ορίζεται στην απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, θα απαιτούνταν:
• Πιστώσεις αυξημένες κατά 29,3 εκ. ευρώ, οι οποίες δεν υφίστανται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου.
• Εναλλακτικά, θα απαιτούνταν να αφαιρεθούν δρομολογιακές γραμμές, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας.
«Ο σκοπός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν είναι άλλος από την πληρέστερη, ασφαλέστερη και ποιοτικότερη δυνατή εξυπηρέτηση της νησιωτικής χώρας. Πάνω απ΄ όλα να μην μείνει κανένα νησί, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες, αποκλεισμένο», καταλήγει στην απάντησή του το υπουργείο.
Πηγή: naftemporiki.gr
Για το «Σαμιακόν Βήμα» Δ. Λεκάτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου