Κατά τα άλλα, οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι δηλώνουν ότι «οι πληγές επουλώνονται με γρήγορους ρυθμούς» και «η Σάμος προχωρά με αισιοδοξία στο μέλλον», τη στιγμή που οι σεισμόπληκτοι περιμένουν από την υποστελεχωμένη ΔΑΕΦΚ να εγκρίνει τη Στεγαστική Συνδρομή για ανακατασκευή ή επισκευή σεισμόπληκτου κτηρίου και επιδότηση ενοικίου. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους, μέσα σε 3,5 χρόνια, η απορρόφηση από τα 97 εκατομμύρια που προβλέπονται για στεγαστική συνδρομή δεν ξεπερνά το 10%.
Με βάση τα παραπάνω, οι βουλευτές και βουλεύτριες θέτουν στους αρμόδιους υπουργούς σειρά ερωτημάτων σε ό,τι αφορά τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί η κυβέρνηση για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να παρασχεθεί στους σεισμόπληκτους η απαραίτητη αρωγή. Γίνεται επίσης αναφορά στην αναγκαιότητα εκπόνησης Μελέτης Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης της Σάμου, όπως έγινε σε περιοχές που επλήγησαν από αντίστοιχες φυσικές καταστροφές, και στη διαγωνιστική διαδικασία για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο των δήμων Δυτικής και Ανατολικής Σάμου, η οποία καθυστερεί.
Ερώτηση
προς τους Υπουργούς:
- Υποδομών & Μεταφορών
- Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας
Θέμα: 3,5 χρόνια μετά το σεισμό της Σάμου και οι σεισμόπληκτοι έχουν αφεθεί στη μοίρα τους
Συμπληρώθηκαν 3,5 χρόνια από τον καταστροφικό και φονικό σεισμό των 7 R που έπληξε τη Σάμο στις 30 Οκτωβρίου 2020. Ο άδικος χαμός δύο αθώων μαθητών που καταπλακώθηκαν από την κατάρρευση ετοιμόρροπης οικίας ήταν ο «αιματηρός φόρος» για τις θεσμικές ανακολουθίες και τη μη διάθεση πόρων από την Πολιτεία σε ό,τι αφορά τα εγκαταλελειμμένα και επικινδύνως ετοιμόρροπα κτίρια.
Μπορεί ο Πρωθυπουργός που επισκέφθηκε τη Σάμο την επαύριον του σεισμού να είπε ότι «η Σάμος άντεξε», αλλά προφανώς δεν είδε τις δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές (λιμάνια, δρόμοι, σχολεία, μνημεία, εκκλησίες, επιχειρήσεις, σπίτια, κατοικίες, λοιπά οικοδομήματα) που επλήγησαν σε όλη τη Σάμο.
Από τον επιτόπιο έλεγχο των μηχανικών της ΔΑΕΦΚ, πάνω από 2000 κτίρια χαρακτηρίστηκαν ως «κίτρινα» - επισκευάσιμα μεν, αλλά ακατάλληλα για στέγαση - και πάνω από 400 κτίρια χαρακτηρίστηκαν ως «κόκκινα» και κατεδαφιστέα ως επικινδύνως ετοιμόρροπα. Περισσότερα από 15 σχολικά κτίρια και πάνω από 60 εκκλησίες στις πόλεις και στα χωριά της Σάμου υπέστησαν ζημιές και κρίθηκαν ακατάλληλα να στεγάσουν μαθητές και εκκλησιαζόμενους, πριν εξεταστούν ως προς την στατική τους επάρκεια και επισκευαστούν καταλλήλως. Τέσσερα (4) κτίρια του Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Καρλόβασι υπέστησαν σοβαρές ζημιές, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα στέγασης των 3 Τμημάτων που έχουν εκεί την έδρα τους.
Τα 3,5 χρόνια από τον καταστροφικό και φονικό σεισμό της Σάμου προσφέρονται για έναν απολογισμό και μια αξιολόγηση των μέτρων και της ανταπόκρισης που έχει λάβει η κυβέρνηση με τους κρατικούς της φορείς, οι οποίοι ασχολούνται με τις φυσικές καταστροφές και που δυστυχώς αποδεικνύεται ότι κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς και χωρίς να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των σεισμοπλήκτων.
Καταγράφουμε ενδεικτικά:
1. Τα κτίρια πολλών ακόμη σχολείων σε όλη τη Σάμο δεν έχουν επισκευαστεί, γιατί καθυστέρησαν ή δεν έχουν χρηματοδοτηθεί επαρκώς οι Δήμοι – ενώ οι τελευταίοι δεν είχαν την απαιτούμενη βοήθεια από την αρμόδια κρατική υπηρεσία, ΚΤΥΠ ΑΕ.
2. Δύο (2) από τα κτίρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο Καρλόβασι δεν έχουν επισκευαστεί.
3. Δεκάδες εκκλησίες σε χωριά και στις πόλεις της Σάμου δεν έχουν επισκευαστεί.
4. Δεν ενισχύθηκε η ΔΑΕΦΚ με μηχανικούς και προσωπικό και βέβαια ούτε λόγος για δημιουργία στη Σάμο τοπικού συντονιστή και κλιμακίου με μηχανικούς της ΔΑΕΦΚ και υποστηρικτικό προσωπικό για επιτάχυνση και υπέρβαση των γραφειοκρατικών διαδικασιών ελέγχου των φακέλων των μελετών.
5. Εκατοντάδες μελέτες έχουν υποβληθεί για αποκατάσταση των σεισμόπληκτων σπιτιών της Σάμου και καθυστερούν να εγκριθούν, λόγω της γραφειοκρατίας και των ελλείψεων σε προσωπικό, είτε της ΔΑΕΦΚ είτε των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού.
6. Εκατοντάδες σεισμόπληκτοι περιμένουν πάνω από ενάμιση χρόνο να πληρωθούν το επίδομα ενοικίου.
7. Εκατοντάδες επιχειρηματίες της Σάμου εξαιρέθηκαν και δεν τους επιτράπηκε να ενταχθούν σε πρόγραμμα ενίσχυσης με μη επιστρεπτέες επιχορηγήσεις, οι οποίες δόθηκαν σε επιχειρήσεις που επλήγησαν από την πανδημία και μεγάλες φυσικές καταστροφές σε άλλες περιοχές της Ελλάδας (Βόρεια Εύβοια, Θεσσαλία, Κρήτη).
8. Δεν έγινε Μελέτη Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης της Σάμου ΜΕΤΑ τον καταστροφικό σεισμό, όταν σε περιοχές με αντίστοιχη φυσική καταστροφή (Βόρεια Εύβοια, Κρήτη, Θεσσαλία) αναλήφθηκαν από το κράτος τέτοιου είδους πρωτοβουλίες μελετών ανασυγκρότησης. Μια τέτοια μελέτη θα απέφερε χρηματοδότηση μέσω ειδικού Προγράμματος Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης της Σάμου, ώστε ο «σεισμός να γινόταν Σωσμός».
9. Η τροποποίηση του χωροταξικού της Σάμου δεν μπήκε σε προτεραιότητα με κατ’ εξαίρεση ανάθεση εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού, όπως έγινε για το σεισμόπληκτο δήμο στο Αρκαλοχώρι της Κρήτης, με αποτέλεσμα σχεδόν 2 χρόνια από το διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΕΕ το 2022 για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό (ΤΠΣ) των δήμων Δυτικής και Ανατολικής Σάμου να μην έχει ακόμη σύμβαση με ανάδοχο μελετητικό γραφείο.
Οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι δηλώνουν ότι δέσμευσαν 135 εκατομμύρια ευρώ για τη Σάμο, ότι «οι πληγές επουλώνονται με γρήγορους ρυθμούς» και «η Σάμος προχωρά με αισιοδοξία στο μέλλον», αλλά οι Σαμιώτες που έχασαν τα σπίτια τους εξοργίζονται, γιατί τα 97 εκατομμύρια ευρώ που είναι για Στεγαστική Συνδρομή για ανακατασκευή ή επισκευή σεισμόπληκτου κτιρίου και επιδότηση ενοικίου θα πρέπει να εγκριθούν από την υποστελεχωμένη ΔΑΕΦΚ. Σημειώνεται ότι στα 3,5 χρόνια τα χρήματα που πήραν οι σεισμόπληκτοι και η σχετική απορρόφηση δεν έχει ξεπεράσει το 10%. (Επισυνάπτεται έγγραφο της ΔΑΕΦΚ)
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Τι μέτρα θα λάβουν για την πλήρη στελέχωση της ΔΑΕΦΚ με μόνιμο προσωπικό και μηχανικούς, ώστε να δημιουργηθεί κλιμάκιο μηχανικών για τη Σάμο, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες (γρήγορη έγκριση μελετών, τακτική επιδότηση ενοικίου, επιτόπιος έλεγχος αυτοψίας κτιρίων);
2. Πότε θα χρηματοδοτηθούν οι αποκαταστάσεις των σχολικών κτιρίων, ώστε οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων (Άνω Βαθέος, Πυθαγορείου, Χώρας, Πλατάνου, Κοντακεΐκων) να επανέλθουν στα σχολεία τους και να μην συνεχίσουν να κάνουν τα μαθήματά τους σε ακατάλληλες προκατασκευασμένες σχολικές αίθουσες;
3. Πότε θα δοθεί χρηματοδότηση για την στατική επάρκεια και επισκευή του κτιρίου ΕΜΠΟΡΙΚΗ, που στεγάζεται το Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Καρλόβασι Σάμου;
4. Πότε θα εκπονηθεί, με ουσιαστική διαβούλευση επιστημονικών και παραγωγικών τοπικών φορέων, η Μελέτη Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης της Σάμου;
5. Πότε θα ληφθούν ουσιαστικά θεσμικά μέτρα και οικονομική ενίσχυση των Δήμων για την αντιμετώπιση των επικινδύνως ετοιμόρροπων κτιρίων;
6. Θα τροποποιηθεί και απλοποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο για την ουσιαστική ενίσχυση των σεισμόπληκτων ιδιοκτητών, ώστε η Στεγαστική Συνδρομή που δίνεται να επαρκεί για την επισκευή του πληγέντος κτιρίου, γιατί σήμερα η ενίσχυση μέσω της Στεγαστικής Συνδρομής δεν καλύπτει ούτε το 30% του συνολικού κόστους επισκευής;
7. Για ποιο λόγο καθυστερεί τόσο η διαγωνιστική διαδικασία για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) των δύο Δήμων Δυτικής και Ανατολικής Σάμου, που δημοπρατήθηκε από το ΤΕΕ το καλοκαίρι του 2022 (με προϋπολογισμό 1.559.509 ευρώ πλέον ΦΠΑ) και δεν έχει ακόμη ανάδοχο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να τροποποιηθεί το υπάρχον χωροταξικό της Σάμου (ΠΔ 100/1995), κάτι που είναι χρόνιο αίτημα όλων των φορέων της Σάμου;
Οι ερωτώντες Βουλευτές,
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Τζούφη Μερόπη
Φερχάτ Οζγκιούρ
Φωτίου Θεανώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου