16 Δεκ 2022

Δεν χωρούν «υποκατάστατα» στη σχολική ασφάλεια (εντός, από και προς το σχολείο) - Γράφει ο Σταμάτης Βαρδαρός *

«Ο Ομότιμος Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Διονύσης Γράβαρης αποκαλεί «πολιτική υποκατάστατο» μία δημόσια πολιτική που κατά την εφαρμογή της επηρεάζει σημαντικά έναν άλλο τομέα πολιτικής. Έτσι για παράδειγμα (καθόλου υποθετικό) μία πολιτική ιδιωτικοποίησης του δημόσιου συστήματος υγείας είναι και πολιτική υποκατάστατο εισοδηματικής πολιτικής, καθώς στρέφει τους πολίτες στον ιδιωτικό τομέα, αυξάνει τις ιδιωτικές δαπάνες για την υγεία, επηρεάζει αρνητικά το διαθέσιμο εισόδημα τους και δυνητικά τις όποιες αποταμιεύσεις τους.

Πράγματι, σε ένα πρόβλημα υγείας που δεν καλύπτει το τακτικό σου εισόδημα, θα χρησιμοποιήσεις χρήματα «από την άκρη» (αν έχεις), θα εκποιήσεις περιουσιακά στοιχεία ή θα χρεωθείς. Σε αυτό το παράδειγμα η ασκούμενη πολιτική υγείας λοιπόν υποκαθιστά την εισοδηματική πολιτική. Υπάρχουν άλλες περιπτώσεις που γνωρίζουμε;

Με αφορμή την πρόσφατη τραγωδία σε σχολικό συγκρότημα της Βόρειας Ελλάδας, που οδήγησε στον τραγικό θάνατο μαθητή και τον τραυματισμό άλλων δύο και την φωτιά που ξέσπασε την επόμενη μέρα σε μισθωμένο λεωφορείο ως σχολικό, που μετέφερε τουλάχιστον 10 παιδάκια, ευτυχώς με θετική κατάληξη, μοιραία ανακύπτει στη δημόσια ατζέντα το κρίσιμο ζήτημα της σχολικής ασφάλειας, της ασφάλειας δηλαδή των μαθητών τόσο στους χώρους των σχολείων, όσο και κατά τη μεταφορά τους από και προς το σχολείο.

Τα συγκεκριμένα περιστατικά δεν είναι τυχαία, δεν είναι μεμονωμένα, δεν οφείλονται στην «κακιά την ώρα». Τα τελευταία χρόνια τα σωματεία των εκπαιδευτικών, Σύλλογοι και ΕΛΜΕ από όλη την Ελλάδα, έχουν καταγγείλει δημόσια πολλά επικίνδυνα περιστατικά που από καθαρή τύχη δεν οδήγησαν σε τραγικές εξελίξεις. Εξέλιξη που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον περιορισμό των σχετικών χρηματοδοτήσεων προς την τοπική αυτοδιοίκηση και στους πλημμελείς ελέγχους από τις αρμόδιες αρχές. Όταν μάλιστα η προσπάθεια για εξοικονόμηση, λόγω περιορισμένης χρηματοδότησης, συναντά ανεπαρκείς ελεγκτικούς μηχανισμούς τότε οι λόγοι ανησυχίας αυξάνονται.

Στην περίπτωση του νομού Σάμου η ασκούμενη πολιτική τους τελευταίους μήνες στον χώρο των σχολικών μεταφορών φαίνεται ότι λειτουργεί ως υποκατάστατο πολιτικής ανταγωνισμού και εισοδηματικής πολιτικής

Στη Σάμο και στην Ικαρία τα πράγματα στον ευαίσθητο τομέα των σχολικών μεταφορών φαίνεται ότι δεν έχουν πάει τόσο καλά το τελευταίο διάστημα και το ευτύχημα είναι ότι δεν έχουμε έρθει αντιμέτωποι με την «κακιά την ώρα». Όλα τα σχολικά δρομολόγια της περιφερειακής ενότητας Σάμου την τελευταία δεκαετία εκτελούνταν από επαγγελματίες αυτοκινητιστές (ταξί) και ιδιοκτήτες λεωφορείων, οι οποίοι συμμετείχαν ανάλογα με τις δυνατότητές τους σε διαγωνιστική διαδικασία και αναλάμβαναν την εκτέλεση κάποιου ή κάποιων δρομολογίων. Πρακτική που λειτουργούσε ομαλά, κάλυπτε επαρκώς τις ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών τους και παρεμπιπτόντως έδινε τη δυνατότητα συμμετοχής χωρίς αποκλεισμούς στους επαγγελματίες των νησιών, χωρίς μάλιστα να ευνοούνται ολιγοπωλιακές ή μονοπωλιακές καταστάσεις. 

Σταμάτης Βαρδαρός

Ωστόσο, τον Μάρτιο που μας πέρασε, η Περιφερειακή Ενότητα Σάμου προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για τρία χρόνια, με ομαδοποίηση δρομολογίων, που απαιτούσε μεγαλύτερο οχήματα και στόλο από τον μειοδότη, οδηγώντας σε πολύ λιγότερα δρομολόγια από ταξί και από μικρά λεωφορεία. Εκτός από την παράπλευρη επίπτωση στον ανταγωνισμό (υποκατάστατο πολιτικής ανταγωνισμού), με τη συσσώρευση του μεγαλύτερου μέρους του προϋπολογισμού σε έναν μεγάλο μειοδότη παρατηρήθηκαν σημαντικά προβλήματα κατά την εκτέλεση των δρομολογίων, σύμφωνα με μαρτυρίες των οικογενειών των μαθητών.

Προβλήματα που σχετίζονταν με την δυνατότητα πρόσβασης λεωφορείων σε σχολικές μονάδες ή σε οικισμούς, με καθυστερήσεις ή ματαιώσεις δρομολογίων χωρίς προειδοποίηση, με αδυναμία εξυπηρέτησης ειδικών περιπτώσεων μαθητών. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν έγγραφες καταγγελίες-διαμαρτυρίες των οικογενειών, όπως στη μεταφορά των νηπίων και προνηπίων στον Μαραθοκάμπου ή των μαθητών με αναπηρία που μετακινούνται από και προς Καρλόβασι στο Ειδικό Νηπιαγωγείο, Ειδικό Δημοτικό και ΕΕΕΚ Σάμου, κ.ά.

Πέρα από τα ζητήματα της ασφάλειας των παιδιών και της εξασφάλισης μιας σταθερότητας στις μετακινήσεις που είναι απαραίτητη, ιδίως για τους μικρότερους μαθητές ή για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν είναι αμελητέα και η οικονομική διάσταση αυτών των αστοχιών. Ειδικά σε μία δύσκολη οικονομικά συγκυρία αντιλαμβάνεται ο καθένας μας ότι όταν οι σχολικές μεταφορές δεν πραγματοποιούνται με επάρκεια μοιραία οδηγούνται οι οικογένειες, όσες τουλάχιστον έχουν οριακά τη δυνατότητα, να επωμιστούν την πραγματοποίησή τους με ιδία μέσα επωμιζόμενες πλήρως το όποιο κόστος (υποκατάστατο εισοδηματικής πολιτικής)

Σε συζητήσεις με οικογένειες, αλλά και με επαγγελματίες αυτοκινητιστές της Σάμου εκφράζεται αφενός η ανησυχία για πλημμελείς ελέγχους στους νέους αναδόχους και αφετέρου η απορία για την απόφαση αλλαγής του προηγούμενου μοντέλου. Αλλαγή που οδήγησε σε δυσλειτουργίες, προβληματισμό και ανασφάλεια από τους γονείς, επιβαρύνοντάς τους και οικονομικά σε κάποιες περιπτώσεις, ενώ άφησε εκτός διαδικασίας σημαντικό αριθμό επαγγελματιών σε μία δύσκολη οικονομικά περίοδο. Η επανεξέταση αυτής της αλλαγής, με βελτίωση επί μέρους όρων, αφενός για την έρρυθμη εκτέλεση των μεταφορών και αφετέρου για την αποκατάσταση του «περί δικαίου αισθήματος» των επαγγελματιών εκ των πραγμάτων «παραμένει στο τραπέζι».

Σε κάθε περίπτωση και επειδή το έργο της μεταφοράς μαθητών είναι μια δυναμική διαδικασία που κρίνεται καθημερινά, η Περιφερειακή Αρχή μπορεί και πρέπει να εγγυηθεί ότι έχει την βούληση και την επιχειρησιακή δυνατότητα σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους να επιλύσει άμεσα όποιο πρόβλημα παρουσιαστεί προκειμένου το έργο της μεταφοράς μαθητών στη Σάμο και στην Ικαρία να εκτελείται με ασφάλεια και επάρκεια.

Οι μαθητές, τα παιδιά μας, έχουν δικαίωμα στη δημόσια και δωρεάν παιδεία, με εγγυημένη την πρόσβαση στους σχολικούς χώρους. Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να τη διασφαλίζει.»

* Υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού του Ινστιτούτου της ΓΣΕΒΕΕ\, σύμβουλος του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Αλέξη Τσίπρα για θέματα πολιτικής υγείας\, πρώην Γ.Γ. του Υπουργείου Υγείας

Από την έντυπη έκδοση του "Σαμιακού Βήματος"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΓΡΑΨΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΑ ALERTS ΤΟΥ ΣΑΜΙΑΚΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ

Δώστε μας ένα Email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τι συμβαίνει

* indicates required