Από το 2014
Η υπόθεση μάς πάει πίσω στο 2014 και ενώ έχει προηγηθεί το ομολογουμένως δύσκολο επιχείρημα της δημιουργίας ενιαίου Δήμου Σάμου. Η αρχική ιδέα ξεκίνησε ώστε να έχουμε και στη Σάμο, αρχικά στην πρωτεύουσα, την πόλη της Σάμου, ποδήλατα υπό την αιγίδα του Δήμου που θα είναι σε θέση ο πολίτης αλλά και ο επισκέπτης να χρησιμοποιήσει για τις μετακινήσεις του. Η υποβολή της αρχικής ιδέας, επί δημαρχίας Στέλιου Θάνου, δεν ολοκληρώθηκε πριν το τέλος της θητείας της δημοτικής αρχής που αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι είχε στη διάθεσή της 3,5 χρόνια, εκ του νόμου που όριζε κάθε νησί και Δήμος με εκλογές ταυτόχρονα με τη διεξαγωγή ευρωεκλογών. Ο συγχρονισμός που θα απαιτούνταν για να διεξαχθούν την ίδια ημερομηνία τοπικές, περιφερειακές εκλογές και ευρωεκλογές, έφερε τους νέους ενοποιημένους Δήμους να έχουν στη διάθεσή τους 3,5 χρόνια θητείας, αντί των 4 καθιερωμένων ετών, ενώ οι επόμενες δημοτικές αρχές είχαν θητεία 5 ετών. Σήμερα, έχουμε επανέλθει στα 4 χρόνια. Ελλάς το μεγαλείο σου. Η πρόταση για Αυτόματο Σύστημα Διάθεσης Κοινόχρηστων Ποδηλάτων υποβλήθηκε μεν αλλά δεν ολοκληρώθηκε η υλοποίησή της.
2016, έτος υλοποίησης
Η νέα δημοτική αρχή του ενιαίου Δήμου Σάμου, από το φθινόπωρο του 2014 που ανέλαβε, κατάφερε να υλοποιήσει, 2 χρόνια αργότερα, το φιλόδοξο πρόγραμμα, δημιουργώντας με χρηματοδότηση άνω των 250.000 ευρώ, στο πλαίσιο του ΠΕΠ (Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα) Βορείου Αιγαίου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ολοκληρωμένα Αστικά Έργα Βαθέος Βορείου Αιγαίου» και σε συνδυασμό με την ανάπλαση της παραλιακής και τη δημιουργία ποδηλατόδρομου σε αυτή, τους σταθμούς κοινόχρηστων ποδηλάτων . Θα εξηγήσουμε παρακάτω τον τρόπο διάθεσης στο κοινό και τη λειτουργία του συστήματος.
Δημιουργία σταθμών ποδηλάτου και τρόπος λειτουργίας
Η διαδικασία προέβλεπε τη σχετική δημοπρασία του έργου όπου η εταιρεία που ανέλαβε να το υλοποιήσει, εγκατέστησε τους σταθμούς (4 συνολικά), με ενεργειακά στέγαστρα στο Δημαρχιακό Μέγαρο, στην περιοχή του Λιμεναρχείου, στο Μαλαγάρι και στα γήπεδα τένις, έφερε τα ποδήλατα (smart e-bikes και ποδήλατα για ΑμεΑ), εγκατέστησε λογισμικό σύστημα που μέσω εγγραφής, με κάρτα στοιχείων του ενδιαφερόμενου, ήλεγχε τον χρόνο και την ορθή χρήση των ποδηλάτων. Αρχικά τοποθετήθηκαν 72 ποδήλατα στους 4 σταθμούς.
Έναρξη της λειτουργίας – 27 Σεπτεμβρίου 2016
Το πρόγραμμα αυτό του Δήμου Σάμου είχε προκριθεί στην τελική δεκάδα βράβευσης που είχε προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν 2.247 πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έναρξη της λειτουργίας πραγματοποιήθηκε συμβολικά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας που συμμετείχε με πολλές διαφορετικές εκδηλώσεις ο Δήμος (ήταν η 2η χρονιά ου συμμετείχε) και στις 4 Δημοτικές Ενότητες του νησιού σε Βαθύ, Καρλόβασι, Πυθαγόρειο και Μαραθόκαμπο. Μάλιστα την πρώτη ποδηλατοβόλτα πραγματοποίησε ο ίδιος ο δήμαρχος, Μιχάλης Αγγελόπουλος, συνοδευόμενος και από δημοτικούς συμβούλους στο κέντρο της πόλης.
Βανδαλισμοί και «εξαφάνιση» ποδηλάτων
Δυστυχώς όλα τα παραπάνω εξελίσσονται στη διάρκεια κορύφωσης του μεταναστευτικού προβλήματος της πρωτεύουσας. Οι αριθμοί μεταναστών-προσφύγων αυξάνονται ραγδαία και η κίνησή τους μέσα στην πόλη κατά ομάδες δημιουργεί συνθήκες άνευ προηγουμένου, άγνωστες κατά το παρελθόν. «Θύμα» ομάδων μεταναστών και οι σταθμοί ποδηλάτων όπου αργά τις νύχτες αποσπώνται βίαια από τις θέσεις στάθμευσης και εμφανίζονται να χρησιμοποιούνται χωρίς φυσικά να έχει προηγηθεί η σχετική διαδικασία δανεισμού του ποδηλάτου. Ακολουθούν βανδαλισμοί που αναγκάζουν τη δημοτική αρχή να αποσύρει τμηματικά τα ποδήλατα προχωρώντας σε συντήρησή τους όπως και των 4 σταθμών.
Επαναφορά την άνοιξη του 2017
Ο Δήμος επαναφέρει τη λειτουργία των σταθμών με 40 συνολικά ποδήλατα στους 4 τερματικούς σταθμούς. Το ημερολόγιο έγραφε 29 Μαΐου 2017. Η χρήση των ποδηλάτων δεν πρόλαβε να γίνει ευρέως αποδεκτή από τους κατοίκους της πρωτεύουσας ή τους επισκέπτες. Τα προβλήματα συνεχίστηκαν και με τους μετανάστες , ενώ δεν υποστηρίχθηκε συνεχής και σε συχνή βάση συντήρηση των ποδηλάτων με αποτέλεσμα την οριστική απόσυρση των ποδηλάτων με ένα λεηλατημένο ποδήλατο στον σταθμό των γηπέδων τένις (φωτό), να θυμίζει τις αρχικές καλές προθέσεις που είχαν δυσοίωνο τέλος. Και αυτό γιατί πέρα από τα αντικειμενικά προβλήματα με τους μετανάστες η δημοτική αρχή απέτυχε να προωθήσει την ιδέα του ποδήλατου στον πληθυσμό της πόλης και καμία σοβαρή προσπάθεια δεν έγινε να διαφημιστεί σταθερά και με συνέπεια το νέο σύστημα σε ντόπιους και ξένους. Θα έλεγε κανείς ότι το έργο εγκαταλείφθηκε σχεδόν αμέσως μετά την πρώτη βόλτα του Δημάρχου με το ποδήλατο.
Τι θα γίνει στο μέλλον;
Σήμερα βρίσκονται 50 ποδήλατα στις αποθήκες του Δήμου Ανατολικής Σάμου τα οποία η δημοτική αρχή, απ’ ότι μάθαμε, θα ήθελε να επαναφέρει, με την ταυτόχρονη λειτουργία των σταθμών τους. Άλλωστε μετά και τη μεταφορά του τελευταίου μετανάστη, από το ΚΥΤ στο Βαθύ στην ΚΕΔ της Ζερβού, δεν υπάρχουν πλέον οι αριθμοί των μεταναστών που να ανησυχούν τη δημοτική αρχή για τυχόν βανδαλισμούς ή κακή χρήση των κοινόχρηστων ποδηλάτων. Είναι στο χέρι του Δήμου να επαναφέρει σε λειτουργία το σύστημα, με τις απαραίτητες συντηρήσεις και την επανέναρξη του συστήματος εγγραφής. Τα τελευταία χρόνια η Σάμος αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς της κίνησης με ποδήλατο. Διοργανώνονται αγώνες ποδηλασίας ενώ έχει ιδρυθεί και ποδηλατικός σύλλογος. Είναι καλή ευκαιρία, να επανέλθουν οι σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων αυξάνοντας τους χρήστες, μειώνοντας την κίνηση με αυτοκίνητα και μηχανές, μειώνοντας την ατμοσφαιρική μόλυνση και αποκτώντας σιγά-σιγά ποδηλατική συνείδηση που φέρνει μόνο θετικά αποτελέσματα και για την φυσική κατάσταση όλων μας. Ταυτόχρονα, δίνουμε την εικόνα στον επισκέπτη μιας πραγματικά ευρωπαϊκής πόλης, εδώ, στο πλέον ανατολικό άκρο της Ευρώπης. Θα επανέλθουμε…
Από την έντυπη έκδοση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου