Ο πολιτικός μηχανικός κ. Αλέξανδρος Πρινιάς μιλά και μοιράζεται σκέψεις του, όχι για τεχνικά θέματα της επιστήμης του, αλλά για ποδηλασία μεγάλων αποστάσεων! Τα τελευταία χρόνια, ο ίδιος, βοήθησε τα μέγιστα στην εξάπλωση της ποδηλασίας στη Σάμο. Ακολουθούν τα όσα ανέφερε στον δ/ντή του «Σαμιακού Βήματος», Μάνο Στεφανάκη, με αφορμή τη διοργάνωση αγώνα Brevet που αισίως διανύει την 4η χρονιά του φέροντας την ονομασία «Η κούπα του Πυθαγόρα».
1) Εναρκτήρια ερώτηση και θα προτιμούσα να εξηγήσουμε πρωταρχικά τη σημασία του όρου brevet.
Αρχικά να αναφέρουμε ότι στην ελληνική γλώσσα προφέρεται «μπρεβέ». Είναι λέξη γαλλικής προελεύσεως. Στα γαλλικά, σημαίνει «δίπλωμα ευρεσιτεχνίας», από το δίπλωμα που λάμβαναν οι συμμετέχοντες στον τερματισμό. Ποδηλατικά το Brevet, είναι η κάλυψη μίας μεγάλης απόστασης σε συγκεκριμένο χρονικό όριο με όχημα το οποίο κινείται αποκλειστικά με ανθρώπινη δύναμη. Το μικρότερο brevet είναι 200 χιλιόμετρα, ενώ υπάρχουν διαδρομές που φτάνουν τα 300, 400 ακόμα και 1.200 χλμ. Το brevet δεν είναι αγώνας καθώς δεν υπάρχει σειρά κατάταξης, υπάρχει όμως χρονικός περιορισμός και αυτό σε συνδυασμό με το πολύ μεγάλο μήκος της διαδρομής το καθιστά αρκετά δύσκολο. Ενδεικτικά αναφέρω ότι τα 200 χιλιόμετρα πρέπει να καλυφθούν σε διάστημα 13,5 ωρών. Ένα δεύτερο σημείο που διαφοροποιεί τους αγώνες ποδηλασίας από τα brevet είναι η αυτάρκεια. Στα Brevet ο ποδηλάτης δεν έχει καμία εξωτερική βοήθεια κατά την διάρκεια της διαδρομής ούτε έχει το δικαίωμα συνοδείας από κάποιο μηχανοκίνητο μέσο. Επίσης, χαρακτηριστικό που αξίζει να αναφέρουμε σχετικά με τα brevet είναι ότι αποτελούν ένα είδος ποδηλατοτουρισμού.
2) Πως ξεκίνησε για εσάς η ποδηλασία αυτού του είδους; Να το θέσω διαφορετικά. Πότε «κολλήσατε» το «μικρόβιο»;
Μου άρεσε το ποδήλατο από μικρή ηλικία, το χρησιμοποιούσα όμως ως παιχνίδι και όχι ως μέσο άθλησης ή μετακίνησης. Το 2007 σε ηλικία 34 χρονών αγόρασα ξανά ποδήλατο για αναψυχή. Με τον καιρό άρχισα να το βλέπω πιο σοβαρά και από το 2015 και μετά ξεκίνησα τις πρώτες απόπειρες κάλυψης μεγάλων αποστάσεων (Brevet) οι οποίες ήταν πετυχημένες. Από τότε δεν έχω σταματήσει να παίρνω μέρος σε τέτοιου είδους ποδηλατικές εκδηλώσεις είτε στη Σάμο είτε στην υπόλοιπη Ελλάδα.
3) Βρήκατε εύκολα «συνοδοιπόρους» εδώ στο νησί μας;
Η Σάμος είναι ένα νησί με παράδοση στην ποδηλασία. Αναλογικά με τον πληθυσμό της, έχει πολλούς ποδηλάτες. Όταν άρχισα να ασχολούμαι με τα Brevet ήταν εύκολο να βρω φίλους να μοιραστούμε την ίδια «τρέλα». Άλλωστε είχαν ήδη ασχοληθεί και άλλοι με τις μεγάλες αποστάσεις, δεν θεωρώ τον εαυτό μου πρωτοπόρο σε αυτόν τον τομέα.
4) Σε συζητήσεις μεταξύ ποδηλατών, σχετικές με μοντέλα ποδηλάτων, εξαρτήματα, αξεσουάρ, απαραίτητων για τη συμμετοχή στο άθλημα, έχω ακούσει για υψηλές, μέτριες αλλά και χαμηλές τιμές. Τελικά είναι προσιτή οικονομικά η απόκτηση ενός σχετικά καλού ποδηλάτου για συμμετοχή σε μια διοργάνωση brevet;
Υπάρχει μεγάλη διακύμανση στις τιμές των εξαρτημάτων, αλλά γενικά η ποδηλασία αγώνων και Brevet θεωρείται ακριβό άθλημα. Εκτός του ποδηλάτου που πρέπει να είναι αξιόπιστο και λειτουργικό, είναι απαραίτητος και ο κατάλληλος ρουχισμός (κολάν, κράνος, παπούτσια κλπ), όπως και τα διάφορα αξεσουάρ (φώτα, τσαντάκια, gadget κ.ά.). Θεωρώ ότι είναι προσιτή οικονομικά η απόκτηση των παραπάνω αρκεί να αποφεύγονται οι υπερβολές. Άλλωστε η ψυχική και σωματική υγεία που προσφέρει το ποδήλατο είναι ανεκτίμητη.
Από τη διοργάνωση Brevet του 2018 όπου υπήρξε μεγάλη συμμετοχή ποδηλατών |
5) Τι κατηγορίες αγώνων υπάρχουν στο brevet;
Όπως ανέφερα σε προηγούμενη απάντηση, τα Brevet δεν θεωρούνται αγώνες καθώς δεν υπάρχει σειρά κατάταξης των συμμετεχόντων. Δεν παύουν όμως να είναι αγώνες με τον εαυτό μας, καθώς για να ολοκληρώσουμε εντός ορίου χρόνου ένα Brevet, απαιτείται σωματική, ψυχική δύναμη και προσπάθεια. Τα Brevet ξεκινούν από 200 χλμ. που είναι το μικρότερο και μετά μπορούν να φτάσουν και 300, 400, 600, 1000, 1.200 χιλιόμετρα. Το διασημότερο brevet του κόσμου το Παρίσι-Βρέστη-Παρίσι είναι 1.220 χιλιόμετρα. Ανάλογο με το μήκος την διαδρομής είναι και το χρονικό περιθώριο για την ολοκλήρωση ενός Brevet. Τα 200 χλμ. πρέπει να καλυφθούν σε 13,5 ώρες, τα 300 χλμ. σε 20 ώρες τα 400 σε 27 ώρες κ.ο.κ.
6) Ηλικιακά, τι όρια υπάρχουν, ξεκινώντας από τις νεώτερες ηλικίες και φτάνοντας σε μεγαλύτερες;
Δεν υπάρχει ανώτατο όριο ηλικίας για να λάβει μέρος κάποιος σε ένα brevet. Όσον αφορά το κατώτατο όριο, για όσους είναι κάτω των 18 χρόνων, απαιτείται η συγκατάθεση του κηδεμόνα ή του νομικού προστάτη του.
7) Απαιτείται προπόνηση αρκετών μηνών για να φτάσει κάποιος σε επίπεδο συμμετοχής σε έναν αγώνα brevet, όπως αυτός που θα έχουμε στη Σάμο την 6η Ιουνίου;
Θα έλεγα ότι δεν απαιτείται σκληρή προετοιμασία και προπόνηση για να πάρει μέρος κάποιος στο brevet της 6η Ιουνίου. Αυτό που χρειάζεται όμως είναι να έχει καλή φυσική κατάσταση και να έχει επαφή με το ποδήλατο. Να «γράφει» πολλά χιλιόμετρα με το ποδήλατο του στο δρόμο. Είναι προφανές ότι η προπόνηση βοηθάει στο να επιτευχθεί ο στόχος του τερματισμού γρηγορότερα, αλλά εγώ δεν θα απέτρεπα κανέναν που ασχολείται χρόνια με το ποδήλατο από το να πάρει μέρος στο brevet.
8) Η Σάμος, είναι κατάλληλη για διαδρομές brevet; Και ταυτόχρονα θα ήθελα να μου πείτε πόσο δύσκολη είναι η διοργάνωση ενός αγώνα;
Έχω πάρει μέρος σε αρκετά Brevet εκτός Σάμου και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι το Brevet του νησιού είναι από τα ομορφότερα. Η Σάμος είναι κατάλληλη για κάθε είδους δράση που αφορά το ποδήλατο.
Η διοργάνωση ενός brevet είναι αρκετά ευκολότερη σε σχέση με την διοργάνωση ενός αγώνα ποδηλασίας. Στα brevet ο δρόμος παραμένει ανοιχτός για όλα τα οχήματα και ο κάθε ποδηλάτης είναι υπεύθυνος για την προσωπική του ασφάλεια. Από κει και πέρα, υπάρχουν αρκετά οργανωτικά θέματα τα οποία αφορούν κυρίως τα κοντρόλ της διαδρομής, τη χάραξη της, και τον έλεγχο της τήρησης των κανόνων διεξαγωγής.
9) «Νέο αίμα». Έχουμε νέα παιδιά στο άθλημα;
Η Σάμος έχει αρκετούς αθλητές ποδηλασίας. Η επικείμενη ίδρυση της Ποδηλατικής Λέσχης Σάμου θα θέλαμε να οδηγήσει ακόμα περισσότερους κοντά στο ποδήλατο και ιδίως μικρά παιδιά.
Ο Αλέξανδρος Πρινιάς εκτελώντας και χρέη γραμματείας στις διοργανώσεις Brevet |
10) Θα μπορούσαμε να διοργανώσουμε στη Σάμο αγώνες μεγαλύτερου βεληνεκούς από την «Κούπα του Πυθαγόρα»; Ποιοι έχουν βοηθήσει στις μέχρι σήμερα διοργανώσεις;
Η διοργάνωση αγώνων ποδηλασίας είναι αρκετά πιο δύσκολη υπόθεση από την διοργάνωση ενός Brevet. Για να γίνει ένας αγώνας ποδηλασίας χρειάζεται η συνεισφορά αρκετών φορέων (Ελληνική Ομοσπονδία Ποδηλασίας, Αθλητικά Σωματεία, Σώματα ασφαλείας, ιατρικό προσωπικό, Τοπική Αυτοδιοίκηση, χορηγοί, επιχειρήσεις του τουρισμού και άλλοι).
Στις δικές μας διοργανώσεις έχει βοηθήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδιωτικές επιχειρήσεις και αρκετοί εθελοντές στα κοντρόλ της διαδρομής.
11) Η καθιστική ζωή, οι εργασιακές συνθήκες γραφείου, «μάστιγα» της εποχής για μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας. Θα ήθελα να μας πείτε αν απαιτείται χρονοβόρα διαδικασία για περάσει κάποιος από την περίοδο «ακινησίας» στο να διανύει αρκετά χιλιόμετρα με το ποδήλατό του.
Το ποδήλατο έχει το εξής θετικό: Είναι ταυτόχρονα και μέσο άθλησης και όχημα μετακίνησης. Ξεκινώντας να χρησιμοποιούμε το ποδήλατό μας για να πάμε στην εργασία μας ή για να κάνουμε κάποιες δουλειές στο κέντρο της πόλης, θα έχουμε σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα αποκτήσει ικανή φυσική κατάσταση ώστε να κάνουμε αρκετά χιλιόμετρα. Σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις το δημοφιλέστερο μέσο μετακίνησης είναι το ποδήλατο.
12) Κλείνοντας, η ποδηλασία, οι αγώνες brevet, ήρθαν για να μείνουν ή αποτελούν παροδική «έξαρση» ενασχόλησης; Πάντα στα πλαίσια των όσων συμβαίνουν στο νησί μας γύρω από το άθλημα.
Δεν μπορώ να γνωρίζω τι θα συμβεί στο μέλλον. Οι μέχρι τώρα διοργανώσεις είχαν μεγάλη συμμετοχή, πάντα τηρουμένων των αναλογιών. Αν αυτό συνεχιστεί, θεωρώ ότι θα κάνουμε brevet για αρκετά χρόνια ακόμα. Το ζητούμενο είναι η συμμετοχή. Επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει κατά την γνώμη μου η απήχηση που θα έχει η διοργάνωση σε ποδηλάτες εκτός Σάμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου