(Φωτο. "Σαμιακόν Βήμα") |
- Δεν ήρθαμε για να μάθουμε τα προβλήματα του τόπου. Αυτά τα μελετώ πάνω από 40 χρόνια και έχω τεκμηριωμένη άποψη, τα βιώνω εδώ και 32 χρόνια και παλεύω μαζί με τις συναδέλφους περιφερειακές συμβούλους να προωθήσω λύσεις εδώ και 4,5 χρόνια.
- Ηρθαμε για να συζητήσουμε με τους ανθρώπους της καθημερινότητας, τους επιχειρηματίες, τους επαγγελματίες, τους αγρότες, τους εργαζόμενους, τους νέους για το πώς θα πορευθούμε αύριο, για να οραματιστούμε μαζί το μέλλον των νησιών και να σχεδιάσουμε μαζί τα βήματα προς τα εκεί
- Ειδικά σε ότι αφορά στους νέους – με τους οποίους εγώ προσωπικά ζω καθημερινά και ακούω τους προβληματισμούς τους για το αύριο – αυτούς που θα ζήσουν το αύριο που εμείς δημιουργούμε τους καλώ να έρθουν να το συνδημιουργήσουμε. Η Περιφερειακή Αρχή καλείται να σχεδιάσει το νέο ΕΣΠΑ 2021-27 που θα ολοκληρωθεί το 2030. Πως θα σχεδιαστεί η δεκαετία του ’30 και μετά από ανθρώπους που δεν έχουμε ενδιαφέρον γι’αυτό (δεν ξέρουμε αν θα ζούμε καν) γιατί δεν είναι μέσα στον ορίζοντα μας.
- Ποιος ο ρόλος της Περιφέρειας; Η απαξίωση της λειτουργίας της αντανακλάται στις αντιδράσεις των πολιτών που δεν γνωρίζουν. Ουτε καν ενημέρωση των ΜΜΕ δεν γίνεται για τις δράσεις της.
Οι αρμοδιότητες & ο αναπτυξιακός ρόλος
- Όμως για να ασκηθεί πραγματικά ο αναπτυξιακός ρόλος πρέπει η Περιφέρεια να λειτουργεί ως αυτοδιοίκηση με:
o ύπαρξη οράματος και σχεδίου για το παρόν και κυρίως το μέλλον των νησιών και την ευημερία των πολιτών, που θα επιτρέπουν στην αξιοποίηση και όχι απλά την απορρόφηση των χρηματοδοτικών ευκαιριών, εθνικών και ευρωπαϊκών,
o διαμόρφωση της κοινής γνώμης μέσα από δράσεις ενημέρωσης για τα βασικά διακυβεύματα των τοπικών κοινωνιών και τις προτεινόμενες λύσεις,
o κινητοποίηση των φορέων, της επιχειρηματικής κοινότητας, των εργαζομένων, της επιστημονικής κοινότητας, των ανθρώπων του πολιτισμού και γενικότερα όλων των πολιτών (με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους),
o επεξεργασία ολοκληρωμένων και τεκμηριωμένων προτάσεων προς την κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση, για ειδικές πολιτικές για τον νησιωτικό χώρο με αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις, για άρση των συνεπειών της νησιωτικότητας σε τομείς όπως το μεταφορικό, η ενέργεια, η υγεία κλπ που επηρεάζουν καθοριστικά την ελκυστικότητα των νησιών,
o ενίσχυση της δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών (συμμετοχικές αποφάσεις), με αξιοποίηση των υπαρχόντων θεσμών,
o χρηστή και διαφανή διαχείριση του δημόσιου χρήματος και τη δημόσια λογοδοσία.
Επομένως μιλάμε για μια ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ με άποψη που λειτουργεί υπερ των ΠΟΛΙΤΩΝ της
Μιλάμε για ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ με έγνοια για το περιβάλλον και τις ανάγκες της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων των νησιών, σε αντίθεση με την πορεία δίχως όραμα, ιεράρχηση και προγραμματισμό, τις «απευθείας αναθέσεις», τα «κατά παραγγελία έργα», τις ανάγκες «των ημέτερων», την αδιαφορία και τη κατασπατάληση των οικονομικών, των ανθρώπινων και των φυσικών πόρων.
Με ποιες αρχές και με ποια βήματα:
Τα χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας και ο παγκόσμιος περίγυρος επιβάλλουν κάποιες αρχές:
- Ποιοτικά, πράσινα και ίσων ευκαιριών νησιά. Αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων: φυσικό, πολιτιστικό και παραγωγικό κεφάλαιο
- Επιχειρηματική εξωστρέφεια βασισμένη πάνω στην Ποιότητα, την Τοπικότητα και την Υψηλή προστιθέμενη αξία αφού δεν μπορούμε να παράγουμε μαζικά και σε χαμηλό κόστος – «Καν’το όπως η Μαστίχα».
Τα βήματα τα επιβάλει η επιστήμη της διοίκησης που δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αποτύπωση των διαδικασιών της παραγωγής. Η Περιφέρεια οφείλει να δει μαζί με τους εμπλεκόμενους κάθε βήμα ξεχωριστά, να εστιάσει στα προβλήματα και να παρέμβει με τον κατάλληλο τρόπο και το κατάλληλο εργαλείο.
Παράδειγμα για τα αγροτικά προϊόντα. Η αρχή μας «ποιότητα, τοπικότητα, υψηλή προστιθέμενη αξία» περιγράφεται «από το χωράφι στο ράφι του καταναλωτή και στο τραπέζι του τουρίστα». Προυποθέτει μια ανατροπή στη νοοτροπία που έχει εδραιωθεί και δίνει έμφαση στην επιδότηση και όχι στο προϊόν με στόχο τα άμεσα κέρδη και μεσο-μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις αφού υπάρχει αδιαφορία για την ανταγωνιστικότητα των παραγόμενων προϊόντων.
Επομένως ως Περιφέρεια πρέπει να δούμε όλα τα στάδια παραγωγής στα επιμέρους προϊόντα και να παρέμβουμε εκεί που υπάρχει ανάγκη:
- Για το κρασί ποια είναι τα θέματα: γη, ποικιλίες, Κλιματική αλλαγή-νερό, έρευνα και πειραματισμοί εξασφάλιση ποιότητας και «ειδικών προϊόντων» με αγορές, εργατικό δυναμικό, προβολή, brand, διακίνηση. Με το ΜΙ αντιμετωπίζεται το πρόσθετο θαλάσσιο μεταφορικό μέσο. Ισως να πρέπει να δούμε μαζί τους το πρόβλημα της αποθήκευσης και διακίνησης των προϊόντων στην Αθήνα ή κάποιο άλλο θέμα.
Τι κάνει η Περιφέρεια; Εκθέσεις και αυτές όχι σωστά μελετημένες από ειδικούς ανθρώπους. Η Αγροδιατροφική Συμπραξη απαξιώθηκε με ευθύνη Καλογήρου.
Μετακίνηση: να σκεφτούμε μια εταιρεία logistics που θα κάνει προβολή και διακίνηση σε Αθήνα και ηπειρωτική χώρα. Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία των «μεγάλων» εξαγωγικών εταιρειών των νησιών και να βάλουμε τους νέους και τους μικρούς κάτω από την ομπρέλα τους;
Τι κάνουμε με τα logistics μεταξύ νησιών και προς το Ν.Αιγαίο;
Τι έκαναν οι Κρητικοί: «κρητική ποιότητα», «κρητική κουζίνα», «κρητικό μπακάλικο».
Εμείς; Συζητάμε εδώ και 15 χρόνια αν πρέπει να προχωρήσει η εφαρμογή του επιτυχημένου «Aegean Cuisine» στο Β.Αιγαίο. Προχωρά το Επιμελητήριο Χίου. Γιατί όχι ένα γενικό brand “Aegean Quality” και τα παράγωγά του;
- Ηρθαμε για να συζητήσουμε με τους ανθρώπους της καθημερινότητας, τους επιχειρηματίες, τους επαγγελματίες, τους αγρότες, τους εργαζόμενους, τους νέους για το πώς θα πορευθούμε αύριο, για να οραματιστούμε μαζί το μέλλον των νησιών και να σχεδιάσουμε μαζί τα βήματα προς τα εκεί
- Ειδικά σε ότι αφορά στους νέους – με τους οποίους εγώ προσωπικά ζω καθημερινά και ακούω τους προβληματισμούς τους για το αύριο – αυτούς που θα ζήσουν το αύριο που εμείς δημιουργούμε τους καλώ να έρθουν να το συνδημιουργήσουμε. Η Περιφερειακή Αρχή καλείται να σχεδιάσει το νέο ΕΣΠΑ 2021-27 που θα ολοκληρωθεί το 2030. Πως θα σχεδιαστεί η δεκαετία του ’30 και μετά από ανθρώπους που δεν έχουμε ενδιαφέρον γι’αυτό (δεν ξέρουμε αν θα ζούμε καν) γιατί δεν είναι μέσα στον ορίζοντα μας.
- Ποιος ο ρόλος της Περιφέρειας; Η απαξίωση της λειτουργίας της αντανακλάται στις αντιδράσεις των πολιτών που δεν γνωρίζουν. Ουτε καν ενημέρωση των ΜΜΕ δεν γίνεται για τις δράσεις της.
Οι αρμοδιότητες & ο αναπτυξιακός ρόλος
- Όμως για να ασκηθεί πραγματικά ο αναπτυξιακός ρόλος πρέπει η Περιφέρεια να λειτουργεί ως αυτοδιοίκηση με:
o ύπαρξη οράματος και σχεδίου για το παρόν και κυρίως το μέλλον των νησιών και την ευημερία των πολιτών, που θα επιτρέπουν στην αξιοποίηση και όχι απλά την απορρόφηση των χρηματοδοτικών ευκαιριών, εθνικών και ευρωπαϊκών,
o διαμόρφωση της κοινής γνώμης μέσα από δράσεις ενημέρωσης για τα βασικά διακυβεύματα των τοπικών κοινωνιών και τις προτεινόμενες λύσεις,
o κινητοποίηση των φορέων, της επιχειρηματικής κοινότητας, των εργαζομένων, της επιστημονικής κοινότητας, των ανθρώπων του πολιτισμού και γενικότερα όλων των πολιτών (με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους),
o επεξεργασία ολοκληρωμένων και τεκμηριωμένων προτάσεων προς την κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση, για ειδικές πολιτικές για τον νησιωτικό χώρο με αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις, για άρση των συνεπειών της νησιωτικότητας σε τομείς όπως το μεταφορικό, η ενέργεια, η υγεία κλπ που επηρεάζουν καθοριστικά την ελκυστικότητα των νησιών,
o ενίσχυση της δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών (συμμετοχικές αποφάσεις), με αξιοποίηση των υπαρχόντων θεσμών,
o χρηστή και διαφανή διαχείριση του δημόσιου χρήματος και τη δημόσια λογοδοσία.
Επομένως μιλάμε για μια ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ με άποψη που λειτουργεί υπερ των ΠΟΛΙΤΩΝ της
Μιλάμε για ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ με έγνοια για το περιβάλλον και τις ανάγκες της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων των νησιών, σε αντίθεση με την πορεία δίχως όραμα, ιεράρχηση και προγραμματισμό, τις «απευθείας αναθέσεις», τα «κατά παραγγελία έργα», τις ανάγκες «των ημέτερων», την αδιαφορία και τη κατασπατάληση των οικονομικών, των ανθρώπινων και των φυσικών πόρων.
Με ποιες αρχές και με ποια βήματα:
Τα χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας και ο παγκόσμιος περίγυρος επιβάλλουν κάποιες αρχές:
- Ποιοτικά, πράσινα και ίσων ευκαιριών νησιά. Αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων: φυσικό, πολιτιστικό και παραγωγικό κεφάλαιο
- Επιχειρηματική εξωστρέφεια βασισμένη πάνω στην Ποιότητα, την Τοπικότητα και την Υψηλή προστιθέμενη αξία αφού δεν μπορούμε να παράγουμε μαζικά και σε χαμηλό κόστος – «Καν’το όπως η Μαστίχα».
Τα βήματα τα επιβάλει η επιστήμη της διοίκησης που δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αποτύπωση των διαδικασιών της παραγωγής. Η Περιφέρεια οφείλει να δει μαζί με τους εμπλεκόμενους κάθε βήμα ξεχωριστά, να εστιάσει στα προβλήματα και να παρέμβει με τον κατάλληλο τρόπο και το κατάλληλο εργαλείο.
Παράδειγμα για τα αγροτικά προϊόντα. Η αρχή μας «ποιότητα, τοπικότητα, υψηλή προστιθέμενη αξία» περιγράφεται «από το χωράφι στο ράφι του καταναλωτή και στο τραπέζι του τουρίστα». Προυποθέτει μια ανατροπή στη νοοτροπία που έχει εδραιωθεί και δίνει έμφαση στην επιδότηση και όχι στο προϊόν με στόχο τα άμεσα κέρδη και μεσο-μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις αφού υπάρχει αδιαφορία για την ανταγωνιστικότητα των παραγόμενων προϊόντων.
Επομένως ως Περιφέρεια πρέπει να δούμε όλα τα στάδια παραγωγής στα επιμέρους προϊόντα και να παρέμβουμε εκεί που υπάρχει ανάγκη:
- Για το κρασί ποια είναι τα θέματα: γη, ποικιλίες, Κλιματική αλλαγή-νερό, έρευνα και πειραματισμοί εξασφάλιση ποιότητας και «ειδικών προϊόντων» με αγορές, εργατικό δυναμικό, προβολή, brand, διακίνηση. Με το ΜΙ αντιμετωπίζεται το πρόσθετο θαλάσσιο μεταφορικό μέσο. Ισως να πρέπει να δούμε μαζί τους το πρόβλημα της αποθήκευσης και διακίνησης των προϊόντων στην Αθήνα ή κάποιο άλλο θέμα.
Τι κάνει η Περιφέρεια; Εκθέσεις και αυτές όχι σωστά μελετημένες από ειδικούς ανθρώπους. Η Αγροδιατροφική Συμπραξη απαξιώθηκε με ευθύνη Καλογήρου.
Μετακίνηση: να σκεφτούμε μια εταιρεία logistics που θα κάνει προβολή και διακίνηση σε Αθήνα και ηπειρωτική χώρα. Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία των «μεγάλων» εξαγωγικών εταιρειών των νησιών και να βάλουμε τους νέους και τους μικρούς κάτω από την ομπρέλα τους;
Τι κάνουμε με τα logistics μεταξύ νησιών και προς το Ν.Αιγαίο;
Τι έκαναν οι Κρητικοί: «κρητική ποιότητα», «κρητική κουζίνα», «κρητικό μπακάλικο».
Εμείς; Συζητάμε εδώ και 15 χρόνια αν πρέπει να προχωρήσει η εφαρμογή του επιτυχημένου «Aegean Cuisine» στο Β.Αιγαίο. Προχωρά το Επιμελητήριο Χίου. Γιατί όχι ένα γενικό brand “Aegean Quality” και τα παράγωγά του;
Οι κ.κ. Κάρλας και Σπιλάνης κατά τη διάρκεια της συνέντευξης (Φωτο. "Σαμιακόν Βήμα") |
Ελιά-λάδι:
Κτηνοτροφία: γενετικό υλικό, χωροθέτηση και υποδομές, σταβλικές εγκαταστάσεις, βοσκότοποι, ανθρώπινο δυναμικό, παραγωγή πρώτης ύλης (γάλα, κρέας), επεξεργασία, τυποποίηση, διακίνηση.
Ποια προβλήματα υπάρχουν και τι μπορεί να κάνει η Περιφέρεια, τι οι κτηνοτρόφοι, τι οι άλλοι επαγγελματίες, τι η πολιτεία
o Σχέδια διαχείρισης βοσκοτόπων. Γιατί αργούν; Ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης λεέι ότι δεν υπάρχουν χρήματα, ενώ υπάρχει περίσσευμα άνω των 25 εκ.
o Τι κάνει για κατάρτιση που είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας;
- Αρωματικά φυτά:...
Να συνεχίσω; Μπορώ να σας μιλώ για ώρες. Το βασικό είναι να δώσουμε το μήνυμα ότι εμείς ξέρουμε, έχουμε άποψη και ζητάμε τη συνεργασία των ενδιαφερόμενων
Τουρισμός, αυτή η μεγάλη ελπίδα για το νησί που όμως μετά 30 χρόνια το βήμα παραμένει μετέωρο. Οι μύθοι, οι ελλείψεις, τα πραγματικά προβλήματα. Τα έχουμε «ανακαλύψει» πριν 10-15 χρόνια με την τότε Νομαρχία. Τι έγινε από τότε; Τι πρέπει να γίνει;
Η περσινή επίσκεψη με τους αλλοδαπούς φοιτητές επιβεβαίωσε αυτό που λέμε από τότε: έλλειψη τουριστικής εικόνας και brand αλλά και έλλειψη προϊόντων που να τα υποστηρίζουν.
Δεν αρκεί να λέμε ότι έχουμε φανταστικούς, μοναδικούς πόρους.
- Πρώτα πρέπει να δούμε τι μοναδικό ή περίπου μοναδικό έχουμε πως το αναδεικνύουμε και πως το κάνουμε προϊόν. Πυθαγόρας, Ευπαλίνειο, Ηραίο: η αρχαία τεχνολογία
- Μετά πρέπει να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες που προσφέρουμε
Τι κάνουμε; Το μεγάλο πρόβλημα της διακυβέρνησης. Ποιος παίρνει πρωτοβουλίες και ποιος κάνει τι. Τα χρήματα είναι στη Περιφέρεια αλλά… μηδενική συνεργασία. Πριν 10 χρόνια επιχειρήθηκε ένας φορέας διαχείρισης προορισμού με επικεφαλής τη Νομαρχία αλλά...
Αξονας «ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ» που υφίστανται τις συνέπειες των πολλαπλών κρίσεων που πέρασε και περνά η χώρα και ειδικά η Περιφέρεια Β. Αιγαίου, χωρίς αποκλεισμούς και διαχωρισμούς με φροντίδα στην αξιοπρέπεια των πολιτών, σε αντίθεση με την «φιλανθρωπία» των ισχυρών, και τον «φόβο του άλλου».
Τι οφειλε να κάνει η Περιφέρεια:
- Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ενταξης και σε συνεργασία με το Υπουργείο και τους Δήμους να παρακολουθεί και να σχεδιάζει ειδικές παρεμβάσεις με βάση τα προβλήματα που εντοπίζει. Τι επέλεξε να κάνει; Ανταγωνισμό στους Δήμους με Κοινωνικά Παντοπωλεία. Γιατί; Ποιος θα συντονίσει δομές και ΜΚΟ-ανθρώπους που δουλεύουν στο πεδίο;
- Παρακολούθηση της Αγοράς Εργασίας: επιχειρήσεις και ανθρώπινο δυναμικό για διαπίστωση αναγκών εκπαίδευσης-κατάρτισης και δια βίου μάθησης όπου υπάρχει αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Στη Κτρήτη έμαθα για την ύπαρξη σχετικής Επιτροπής που έχει 60 άτομα και δεν λειτούργησε ποτέ
- Μεταναστευτικό: Πρόβλημα σε ότι αφορά τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Μεταναστών και τα δικαιώματα των κατοίκων για μια φυσιολογική ζωή. Ένα παγκόσμιο πρόβλημα που έλαχε στην Ελλάδα και στα νησιά της να διαχειριστούν το μεγαλύτερο βάρος του λόγω γεωγραφικής θέσης.
- Ως Χώρα και ιδίως ως νησιά βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα δυσμενή κατάσταση σε ότι αφορά τις ροές των μεταναστών. Από τη μια η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας δεν σταμάτησε τις εισροές -αλλά τις περιόρισε σημαντικά- και από την άλλη υπάρχει σχεδόν μηδενική εκροή προς της ΕΕ αφού ξέρουμε ότι οι μετανάστες δεν θέλουν να μείνουν Ελλάδα παρά μικρές εξαιρέσεις.
Τι ζητούν όποιοι προτείνουν κατάργηση της Συμφωνίας ΕΕ- Τουρκίας; Αθρόες εισροές; Και μετά τι αφού είναι δεδομένα τα κλειστά σύνορα
- Είναι εύκολες οι μεγάλες κουβέντες που είναι χωρίς αντίκρισμα. Η κα Καλογήρου πήρε απόφαση ότι θα κλείσει το ΚΥΤ. Ε και;
- Το ιδιαίτερο πρόβλημα της Σάμου: μεγάλη εγγύτητα, αυξημένες ροές, μεγάλη αναλογία σε σχέση με τον πληθυσμό, μεγάλη εγγύτητα στο Βαθύ
- Ποια τα βασικά προβλήματα και πως η Περιφέρεια θα μπορούσε να συμβάλει στη διαχείριση:
o Τουρισμός: η Επιτροπή Κρίσης που δεν δούλεψε και οι δημοσιογράφοι που ασχολούνται αλλού και με άλλα
o Η βελτίωση της προσωρινής διαβίωσης των μεταναστών με έμφαση στις ευάλωτες ομάδες: υποστήριξη των προσπαθειών των αρμόδιων φορέων. Το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών(όχι σε γενιές που χάνονται και περιθωριοποιούνται – μετανάστες στις αναπτυγμένες χώρες) –
Το θέμα της δημιουργικής απασχόλησης και ψυχαγωγίαςτων μεταναστών για να μειώνονται οι τριβές
o Το θέμα της επιβάρυνσης των δομών: Νοσοκομείο, υπηρεσίες, δημόσιοι χώροι – Ειδικές υπηρεσίες για τους μετανάστες
o Ασφάλεια – Ενημέρωση πολιτών και τουριστών ώστε να υπάρξει διαχείριση του φόβου που αποτελεί τη βάση για την επικράτηση ξενοφοβικών τάσεων και εμποδίζει τη προσέλευση τουριστών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου