5 Σεπ 2016

Εφ. "Το Βήμα": Διαγωνισμός...α λα καρτ για τη σίτιση στα hot spots

Σε λίγους και εκλεκτούς ετοιμάζεται να μοιράσει η κυβέρνηση 84 εκατ. ευρώ μέσω του διαγωνισμού σίτισης για τα hotspots βάζοντας στο ράφι ακόμη και τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ότι θα προτιμηθούν επιχειρηματίες της τοπικής αγοράς, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημεριδας "Το Βήμα"

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα "στο διαγωνισμό που θα πραγματοποιηθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου για την ετήσια τροφοδοσία των hot spot, υπάρχουν όροι απαγορευτικοί για τις τοπικές επιχειρήσεις, που όπως λέγεται χαρακτηριστικά, «είναι ενδεικτικές της πρόθεσης που υπάρχει να μοιραστεί το παιχνίδι ανάμεσα στους μεγάλους της αγοράς.» 

 Το γεγονός αυτό έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις καθώς αναμενόταν ότι η κυβέρνηση θα προχωρούσε στη θέσπιση όρων και κριτηρίων, «που θα επέτρεπαν την επιλογή και τοπικών προμηθευτών», όπως είχαν ζητήσει στην ερώτηση που έκαναν προς τους αρμόδιους υπουργούς, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Σεβαστάκης, Α. Μιχαηλίδης, και Γ. Πάλλης. 

Οι βουλευτές, μετά την ολοκλήρωση των πρώτων διαγωνισμών για την σίτιση των hot spot στη Σάμο, τη Λέσβο και τη Χίο, διαπίστωσαν ότι «παραδόξως λείπει η συμμετοχή τοπικών μονάδων τροφοδοσίας και σίτισης» και ο Στ. Θεοδωράκης, που είχε επισκεφθεί τα νησιά και γνώριζε το κλίμα που επικρατούσε δήλωσε ειρωνικά: «Κάποιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τολμούν και ρωτούν τον κ. Καμμένο, γιατί επιλέχθηκαν για τη σίτιση των προσφύγων στα νησιά εταιρείες από την Αθήνα και όχι από τα νησιά»,  «δείχνοντας»  τις διαμαρτυρίες των εκπροσώπων των τοπικών επιχειρήσεων που με δηλώσεις τους στα τοπικά μέσα ενημέρωσης έκαναν λόγο  για «φωτογραφικούς διαγωνισμούς», κομμένους και ραμμένους στα μέτρα της αθηναϊκής εταιρείας που τους κέρδισε. Τότε, πολλοί είχαν πιστέψει ότι οι τοπικές επιχειρήσεις, ειδικά των νησιών, θα είχαν ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις εταιρίες της Αθήνας, την απόσταση. 

Οι όροι των διαγωνισμών που προέβλεπαν την δυνατότητα τα γεύματα να μαγειρεύονται και στη συνέχεια να καταψύχονται για να αναθερμανθούν πριν μοιραστούν, έλυσαν την …παρεξήγηση.

Όροι που ευνοούν τους μεγάλους

Μέχρι σήμερα οι διαγωνισμοί για την σίτιση των hot spot γίνονταν ανά μήνα. Οι όροι τους, αν και «ευνοούσαν τις μεγάλες εταιρίες» επέτρεπαν στις μικρές τοπικές εταιρίες να τους διεκδικήσουν αυτόνομα, δημιουργώντας ένα κύκλο εργασιών στην τοπική οικονομία, το οποίο παρουσιάστηκε ως το «αυτονόητο αντιστάθμισμα» για τις επιπτώσεις της λειτουργίας των hot spot, ειδικά στα νησιά του Αιγαίου που επλήγησαν τουριστικά. 

Με την απόφαση να προχωρήσει, σε ετήσιο διαγωνισμό η κυβέρνηση, ανεβάζει τον πήχη κάποιων προϋποθέσεων σε επίπεδα που κινούνται το «πολύ 10 επιχειρήσεις στην Ελλάδα», σχολιάζει επιχειρηματίας της Χίου με τον οποίο επικοινώνησε «Το Βήμα». Συγκεκριμένα, ένας από τους όρους είναι ότι οι εταιρίες που θα πάρουν μέρος στον ανοιχτό δημόσιο διαγωνισμό του Σεπτεμβρίου, τον οποίο θα κερδίσει όποιος προσφέρει το χαμηλότερο τίμημα, θα πρέπει να έχουν κύκλο εργασιών τα 3 τελευταία χρόνια (2013, 2014, 2015) ίσο η μεγαλύτερο από το 100% του συνολικού προϋπολογισμού των υπηρεσιών που θα αναλάβει. Ο όρος ίσχυε και στους προηγούμενους, ανά μήνα, διαγωνισμούς, χωρίς όμως να δημιουργεί πρόβλημα. Ένα hot spot χωρητικότητας 1000 ατόμων έχει  προϋπολογισμό σίτισης που κυμαίνεται περί τις 130 χιλιάδες ευρώ το μήνα. Ένα τέτοιο τζίρο μέσα σε τρία χρόνια μπορούν να τον εμφανίσουν οι τοπικές επιχειρήσεις. Όταν όμως μιλάμε για ετήσιο προϋπολογισμό ο πήχης ανεβαίνει απότομα και ξαφνικά καθώς για την συμμετοχή στο διαγωνισμό σίτισης ενός hot spot στη Λέσβο τη Χίο, τη Σάμο, τη Λέρο, την Ημαθία, την Πιερία, τη Βοιωτία, απαιτείται ένας κύκλος εργασιών που να ξεπερνά το 1,5 εκατομμύριο. Πόσες τοπικές εταιρίες μπορούν να εμφανίσουν αυτά τα ποσά;

Αγανάκτηση στις τοπικές επιχειρήσεις
Είναι φανερό όπως επισημαίνουν παράγοντες, γνώστες της αγοράς, ότι « η κυβέρνηση αποφάσισε να ξεμπερδεύει με τις μικρές τοπικές εταιρίες και να μοιράσει την πίττα των 84 εκ ευρώ σε λίγους και εκλεκτούς.» 

Το γεγονός έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των τοπικών εταιριών σίτισης, ειδικά στα νησιά του Αιγαίου, αποδέκτες της οποίας γίνονται οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Ένας από αυτούς, μιλώντας με τοπικούς επιχειρηματίες, εμφανίστηκε διατεθειμένος να φτάσει ακόμα και στο γραφείο του Πρωθυπουργού, αναγνωρίζοντας το δίκαιο τους.  «Να του θυμίσεις ότι είχε δεσμευθεί προσωπικά στο δήμαρχο της Λέρου ότι για σίτιση του hot spot θα προτιμηθούν οι τοπικές εταιρίες» του είπαν. 

Σε κάθε περίπτωση, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται «οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς κυριάρχησαν στους διαγωνισμούς συνεργαζόμενοι, αφού προηγουμένως είχαν χωρίσει τα hot spot σε ….ζώνες επιρροής. Άλλος τα νησιά, άλλος την ηπειρωτική και άλλος τη Βόρεια Ελλάδα.»

Τα πιστοποιητικά του …νεκρού
Μια από τις περιπτώσεις συνεργασιών μεγάλων εταιριών του χώρου, στους διαγωνισμούς για την σίτιση των hot spoτ, είναι αυτή των εταιριών  Pot&Pan και της Pietris Catering. H πρώτη θεωρείται από τους κορυφαίες επιχειρήσεις του χώρου και ο ιδιοκτήτης της, Γιάννης Τουτζιαρίδης, είναι προσωπικός φίλος του υπουργού Άμυνας, Πάνου Καμμένου. 

Η δεύτερη, είναι μια επίσης κορυφαία εταιρία, που έχει κερδίσει τους διαγωνισμούς σίτισης αρκετών hot spot, ανάμεσα στα οποία της Σάμου, της Κυλλήνης, των Κατσικά και Δολιανών στα Ιωάννινα. Στο διαγωνισμό των Ιωαννίνων είχαν προσέλθει και τρεις τοπικές επιχειρήσεις που όμως δεν τα κατάφεραν,  λόγω προδιαγραφών αλλά και χρόνου αφού ο διαγωνισμός αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», πέντε μέρες πριν την αξιολόγηση των προσφορών, γεγονός που καθιστούσε αδύνατη την έγκαιρη συγκέντρωση των δικαιολογητικών που απαιτούνταν. 

Η Piettis Catering σε διαγωνισμό για την τροφοδοσία των hot spot, όπως αυτό της Λέρου, δήλωσε ως «εφεδρική μονάδα» την Pot&Pan. Κάθε εταιρία που διεκδικεί τον διαγωνισμό σίτισης οφείλει να δηλώσει μια άλλη εταιρία ως «εφεδρική μονάδα» για την περίπτωση που κάτι συμβεί στις δικές της εγκαταστάσεις. Είναι μια μορφή συνεργασίας. Η διεκδίκηση της σίτισης των hot spot της Κω και της Λέρου, εξελίχθηκε πάντως για την Pietris Catering σε περιπέτεια. Στη Λέρο, η τοπική επιχείρηση  «Θεϊκόν» , «παίζοντας με τα σεντς» κατάφερε να κατοχυρώσει υπέρ της και τους τρεις διαγωνισμούς. Στην Κω, ενώ η εταιρία «Pietris» , κέρδισε τον πρώτο διαγωνισμό, στον δεύτερο, που διεξήχθη πριν από λίγες μέρες σκόνταψε πάνω σε μια απίστευτη αποκάλυψη που έκανε η τοπική ανταγωνίστρια εταιρία. 

Συγκεκριμένα, οι εκπρόσωποι της τοπικής εταιρείας «Μ. Παστρικός ΑΕ», κατά την εξέταση των δικαιολογητικών που κατατέθηκαν, κατήγγειλαν ότι η άδεια της συνεργαζόμενης με την «Pietris» εταιρεία για τον χώρο αναθέρμανσης των τροφίμων καθώς και τα πιστοποιητικά ISO και ΗΑCCP, που αφορούν την ποιότητα και την διαχείριση των προϊόντων, είχαν εκδοθεί στις 23 Αυγούστου του 2016 στο όνομα ανθρώπου ο οποίος είχε πεθάνει πριν από έναν χρόνο!  Η διαδικασία όπως ήταν αναμενόμενο διεκόπη και ο διαγωνισμός θα επαναληφθεί. Η καταγγελία της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ Αφροδίτης Σταμπουλή για το hot spot των Σερρών όπου ένα μέλος της νομαρχιακής επιτροπής αναλαμβάνει τις προμήθειες του και η κόρη του, ως συντονίστρια του χώρου αναλαμβάνει να ελέγξει την ποιότητα όσων προμηθεύει φαντάζει σαν την κορυφή του παγόβουνου στους διαγωνισμούς για την σίτιση των κέντρων φιλοξενίας".

Πηγή: http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=825957

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΓΡΑΨΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ ΣΤΑ ALERTS ΤΟΥ ΣΑΜΙΑΚΟΥ ΒΗΜΑΤΟΣ

Δώστε μας ένα Email σας για να μαθαίνετε πρώτοι τι συμβαίνει

* indicates required