Για τέταρτη χρονιά νεαροί σκακιστές θα
δώσουν ραντεβού στο Σαμιακό Σχολικό Πρωτάθλημα Σκακιού, που θα γίνει, το
Σάββατο, 16 Απριλίου, στις 11 το πρωί, στο κλειστό γυμναστήριο των Γυμνασίων
στο Βαθύ.
Το πρωτάθλημα απευθύνεται σε μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και Λυκείων και γίνεται με τη συνδιοργάνωση του Σκακιστικού Ομίλου Μέλισσος, της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και του 2ου Γυμνασίου Σάμου.
Το πρωτάθλημα απευθύνεται σε μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και Λυκείων και γίνεται με τη συνδιοργάνωση του Σκακιστικού Ομίλου Μέλισσος, της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και του 2ου Γυμνασίου Σάμου.
Όσοι μαθητές θέλουν να λάβουν μέρος, θα
πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή στο mail
nikosrokopanos@gmail.com
Ο θρύλος λέει ότι πολλά πολλά χρόνια πριν, ένας βασιλιάς της Ινδίας ή της Περσίας (οι γνώμες διίστανται) ζήτησε να του φτιάξουν ένα πνευματικό παιχνίδι για να περνάει την ώρα του. Κάποιος δημιούργησε ένα παιχνίδι στρατηγικής, που έμοιαζε με μάχη και παιζόταν από δύο ανθρώπους, με βασιλιάδες, βασίλισσες, άλογα, αξιωματικούς, πύργους και στρατιώτες (πιόνια) σ' έναν επιτραπέζιο πίνακα με λευκά και μαύρα τετραγωνάκια, συνολικά 64. Το παιχνίδι ενθουσίασε τον βασιλιά, που ρώτησε τον άνθρωπο πώς επιθυμεί να τον ανταμείψει. Αυτός του είπε ότι θέλει σπυριά ρυζιού. Για το πρώτο τετράγωνο δύο σπυριά, για το δεύτερο τέσσερα, για το τρίτο οκτώ, για το τέταρτο 16, για το πέμπτο 32 κ. ο. κ. Ο βασιλιάς απόρησε. «Μόνο αυτό;», ρώτησε. Στο τέλος, όμως, όταν διαπίστωσε πόσο ρύζι έπρεπε να δώσει, έμεινε άναυδος. Διαβάστε πόσο κάνει το 2 στην 64η δύναμη και θα καταλάβετε. Μόνο για το 64ο τετράγωνο έδωσε σχεδόν 18,5 πεντάκις εκατομμύρια σπυριά. Ο ακριβής αριθμός είναι 18.446.744.073. 709.551.616! Σκεφθείτε δε, ότι τα μισά (δηλαδή περισσότερα από 9 πεντάκις εκατομμύρια) έπρεπε να δώσει για το 63ο τετράγωνο κ. ο. κ. Το παιχνίδι αυτό είναι το σκάκι. Ενα παιχνίδι, εγκεφαλικό, στρατηγικής, τακτικής, μνήμης και φαντασίας. Κατάλληλο για παιδιά από 6 (ίσως και λίγο μικρότερα) έως και 106 (ίσως και μεγαλύτερα) ετών.
Η λέξη σκάκι προέρχεται από την ιταλική scacco, που με τη σειρά της,
προέρχεται από τα Περσικά (σαχ και σάχης). Σχετικά παιχνίδια παίζονταν
από τη μακρινή αρχαιότητα στην περιοχή από την Ελλάδα και την Αίγυπτο ώς
και την Κίνα. Παρόμοιο παιχνίδι είχε φτάσει και στους Κέλτες πριν από
την κατάκτησή τους από τους Ρωμαίους. Στο Βυζάντιο παιζόταν μια
παραλλαγή του, το ζατρίκιον, που πιθανότατα ήλθε κατ' ευθείαν από τους
Πέρσες.
Μάλιστα, η λέξη ζατρίκιον ετυμολογείται από την αρχαία περσική «σατράνι», που σημαίνει «βασιλικό παιχνίδι», λόγω του ιδιαίτερου ρόλου του βασιλιά στο παιχνίδι και όχι επειδή παιζόταν από βασιλιάδες. Παρ' ότι το ζατρίκιο είναι πολύ αρχαιότερο από το σκάκι στην υπόλοιπη Ευρώπη, δεν είναι ο άμεσος πρόγονος του σύγχρονου σκακιού. Αυτός ήλθε στη Δυτική Ευρώπη από τους Αραβες, που με τη σειρά τους είχαν πάρει το παιχνίδι από τους Πέρσες. Παλαιότερα, πολύ δημοφιλής ήταν η θεωρία ότι το σκάκι γενικά κατάγεται από ένα ινδικό παιχνίδι, το τσατούραγκα, περίπου από το 600 μ. Χ., αλλά αυτό μάλλον δεν ευσταθεί. Το σκάκι είχε αποκτήσει τη σύγχρονη μορφή του στη Δυτική Ευρώπη τον 15ο αιώνα. Μετά, οι μεταβολές των κανόνων έχουν γενικά να κάνουν με τη διαιτησία και όχι με το ίδιο το παιχνίδι. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από το αραβικό σκάκι, οι κινήσεις του ίππου, του πύργου, του βασιλιά και, σε μεγάλο βαθμό, των πιονιών παραμένουν αναλλοίωτες. Οι Αραβες δημιουργούσαν επίσης και σκακιστικά προβλήματα.
Το σκάκι έχει μεγάλη εκπαιδευτική αξία και η διοίκηση της Ελληνικής Ομοσπονδίας (ΕΣΟ) πιστεύει ότι πρέπει να μπει στα σχολεία, όπως έχει συμβεί στις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ και σε Γερμανία, Μ. Βρετανία, Αυστρία, Ολλανδία, Ισπανία, Γαλλία, Βραζιλία, Αργεντινή κ. α. «Στο σκάκι έχουμε συνεχή διαδικασία κρίσης, σύγκρισης και δημιουργικής σκέψης, που απαιτεί οργανωμένη κριτική σκέψη και αυτοσυγκέντρωση.
Πρόκειται για πορεία αυτογνωσίας, που συνήθως δεν γίνεται συνειδητά και γι' αυτό μπορεί να ωφελήσει ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά. Στο σκάκι απαιτείται η κατάστρωση συγκεκριμένου σχεδίου. Ο παίκτης εμπεδώνει τις έννοιες του στρατηγικού σχεδιασμού, του προγραμματισμού και της συνεκτίμησης των παραγόντων χώρου, χρόνου και υλικού για την υλοποίηση του στόχου του. Το παιδί συνηθίζει να παίρνει αποφάσεις για θέματα στα οποία οι σημαντικότερες παράμετροι μεταβάλλονται συνεχώς, καταπολεμάει την αναποφασιστικότητα, αναπτύσσει μεθοδικότητα, πειθαρχία, επιμονή, υπομονή. Μαθαίνει να εκτιμά τη σκακιστική σκέψη και αισθάνεται την απόλαυση της δικής του πνευματικής δημιουργίας.
Τα βασικότερα χαρακτηριστικά του σκακιού είναι η παντελής
έλλειψη τύχης και η δυνατότητα αντικειμενικής και πλήρους πρόσληψης των
δεδομένων. Αυτό οδηγεί στον μαθηματικό τρόπο σκέψης και στην
επιστημονική ανάλυση. Το σκάκι καλλιεργεί τον αναλυτικό τρόπο σκέψης,
προωθεί την αναβάθμιση του μορφωτικού δυναμικού του μαθητή, ερεθίζοντας
τη συνδυαστική σκέψη, αυξάνοντας την κριτική του ικανότητα και την
αυτοκριτική. Προωθεί την ικανότητα επικοινωνίας διά μέσου της
σκακιστικής δημιουργίας. Ενθαρρύνει την αυτοεκτίμηση, τη συνεχή μελέτη
και οργανωμένη προετοιμασία με αποφυγή των εύκολων λύσεων. Τα παιδιά
μπορούν να αναπτύξουν αυτόνομη σκέψη, αρμονική διανόηση και ισορροπία
συμπεριφοράς. Το σκάκι επιβεβαιώνει το γεγονός ότι η μάθηση μπορεί να
σημαίνει και ψυχαγωγία. Ο σκακιστικός αγώνας εδράζεται πάντα στον υγιή
ανταγωνισμό», επισημαίνει.
Η ΕΣΟ αναφέρει ότι έρευνες σε μαθητές έδειξαν πως το σκάκι βελτιώνει την ακαδημαϊκή απόδοση, τις επιδεξιότητα, την προσπάθεια, την αυτοσυγκέντρωση, τον αυτοέλεγχο, τη βελτίωση στα μαθηματικά, τη γλωσσική ευχέρεια και άλλα.
Σκάκι, μια «τέχνη» για την άσκηση του μυαλού
Από την "Καθημερινή"
Ο θρύλος λέει ότι πολλά πολλά χρόνια πριν, ένας βασιλιάς της Ινδίας ή της Περσίας (οι γνώμες διίστανται) ζήτησε να του φτιάξουν ένα πνευματικό παιχνίδι για να περνάει την ώρα του. Κάποιος δημιούργησε ένα παιχνίδι στρατηγικής, που έμοιαζε με μάχη και παιζόταν από δύο ανθρώπους, με βασιλιάδες, βασίλισσες, άλογα, αξιωματικούς, πύργους και στρατιώτες (πιόνια) σ' έναν επιτραπέζιο πίνακα με λευκά και μαύρα τετραγωνάκια, συνολικά 64. Το παιχνίδι ενθουσίασε τον βασιλιά, που ρώτησε τον άνθρωπο πώς επιθυμεί να τον ανταμείψει. Αυτός του είπε ότι θέλει σπυριά ρυζιού. Για το πρώτο τετράγωνο δύο σπυριά, για το δεύτερο τέσσερα, για το τρίτο οκτώ, για το τέταρτο 16, για το πέμπτο 32 κ. ο. κ. Ο βασιλιάς απόρησε. «Μόνο αυτό;», ρώτησε. Στο τέλος, όμως, όταν διαπίστωσε πόσο ρύζι έπρεπε να δώσει, έμεινε άναυδος. Διαβάστε πόσο κάνει το 2 στην 64η δύναμη και θα καταλάβετε. Μόνο για το 64ο τετράγωνο έδωσε σχεδόν 18,5 πεντάκις εκατομμύρια σπυριά. Ο ακριβής αριθμός είναι 18.446.744.073. 709.551.616! Σκεφθείτε δε, ότι τα μισά (δηλαδή περισσότερα από 9 πεντάκις εκατομμύρια) έπρεπε να δώσει για το 63ο τετράγωνο κ. ο. κ. Το παιχνίδι αυτό είναι το σκάκι. Ενα παιχνίδι, εγκεφαλικό, στρατηγικής, τακτικής, μνήμης και φαντασίας. Κατάλληλο για παιδιά από 6 (ίσως και λίγο μικρότερα) έως και 106 (ίσως και μεγαλύτερα) ετών.
Παίχτες σκακιού, Λούκας βαν Λέυντεν, 1508 |
Μάλιστα, η λέξη ζατρίκιον ετυμολογείται από την αρχαία περσική «σατράνι», που σημαίνει «βασιλικό παιχνίδι», λόγω του ιδιαίτερου ρόλου του βασιλιά στο παιχνίδι και όχι επειδή παιζόταν από βασιλιάδες. Παρ' ότι το ζατρίκιο είναι πολύ αρχαιότερο από το σκάκι στην υπόλοιπη Ευρώπη, δεν είναι ο άμεσος πρόγονος του σύγχρονου σκακιού. Αυτός ήλθε στη Δυτική Ευρώπη από τους Αραβες, που με τη σειρά τους είχαν πάρει το παιχνίδι από τους Πέρσες. Παλαιότερα, πολύ δημοφιλής ήταν η θεωρία ότι το σκάκι γενικά κατάγεται από ένα ινδικό παιχνίδι, το τσατούραγκα, περίπου από το 600 μ. Χ., αλλά αυτό μάλλον δεν ευσταθεί. Το σκάκι είχε αποκτήσει τη σύγχρονη μορφή του στη Δυτική Ευρώπη τον 15ο αιώνα. Μετά, οι μεταβολές των κανόνων έχουν γενικά να κάνουν με τη διαιτησία και όχι με το ίδιο το παιχνίδι. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από το αραβικό σκάκι, οι κινήσεις του ίππου, του πύργου, του βασιλιά και, σε μεγάλο βαθμό, των πιονιών παραμένουν αναλλοίωτες. Οι Αραβες δημιουργούσαν επίσης και σκακιστικά προβλήματα.
Το σκάκι έχει μεγάλη εκπαιδευτική αξία και η διοίκηση της Ελληνικής Ομοσπονδίας (ΕΣΟ) πιστεύει ότι πρέπει να μπει στα σχολεία, όπως έχει συμβεί στις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ και σε Γερμανία, Μ. Βρετανία, Αυστρία, Ολλανδία, Ισπανία, Γαλλία, Βραζιλία, Αργεντινή κ. α. «Στο σκάκι έχουμε συνεχή διαδικασία κρίσης, σύγκρισης και δημιουργικής σκέψης, που απαιτεί οργανωμένη κριτική σκέψη και αυτοσυγκέντρωση.
Πρόκειται για πορεία αυτογνωσίας, που συνήθως δεν γίνεται συνειδητά και γι' αυτό μπορεί να ωφελήσει ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά. Στο σκάκι απαιτείται η κατάστρωση συγκεκριμένου σχεδίου. Ο παίκτης εμπεδώνει τις έννοιες του στρατηγικού σχεδιασμού, του προγραμματισμού και της συνεκτίμησης των παραγόντων χώρου, χρόνου και υλικού για την υλοποίηση του στόχου του. Το παιδί συνηθίζει να παίρνει αποφάσεις για θέματα στα οποία οι σημαντικότερες παράμετροι μεταβάλλονται συνεχώς, καταπολεμάει την αναποφασιστικότητα, αναπτύσσει μεθοδικότητα, πειθαρχία, επιμονή, υπομονή. Μαθαίνει να εκτιμά τη σκακιστική σκέψη και αισθάνεται την απόλαυση της δικής του πνευματικής δημιουργίας.
Άραβες που παίζουν σκάκι, Ευγένιος Ντελακρουά, 1847 |
Η ΕΣΟ αναφέρει ότι έρευνες σε μαθητές έδειξαν πως το σκάκι βελτιώνει την ακαδημαϊκή απόδοση, τις επιδεξιότητα, την προσπάθεια, την αυτοσυγκέντρωση, τον αυτοέλεγχο, τη βελτίωση στα μαθηματικά, τη γλωσσική ευχέρεια και άλλα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου