Αναδημοσίευση από την εφημερίδα των Συντακτών
Ο διεθνούς φήμης Καναδός πιανίστας δεν αρκείται στην αγάπη του για τη χώρα μας. Ανάμεσα στα έργα που θα ερμηνεύσει μαζί με την Καμεράτα είναι κι ένα δικό του, που λέγεται «Impressions Helléniques» (Eντυπώσεις από την Ελλάδα). Το εμπνεύστηκε στην Επίδαυρο και τη Σάμο.
«Θυμάμαι πάντα την πρώτη μου συνέντευξη Τύπου εδώ στο Μέγαρο. Ηταν μια άλλη εποχή: υπήρχε ο φίλος μου Χρήστος Λαμπράκης, στον αέρα πλανιόταν αισιοδοξία και υποσχέσεις, όλοι θεωρούσαν ότι μπορούν να ευημερήσουν. Αφήστε που όλοι νόμιζαν ότι μπορούν να τραγουδήσουν. Σήμερα όλα είναι αλλιώς. Και σας ομολογώ ότι έχω κλάψει πολλές φορές, βλέποντας τι συμβαίνει στην Ελλάδα. Ενιωσα προδωμένος και πληγωμένος με την ταπείνωση που υφίσταται ο ελληνικός λαός. Αλλά ξέρετε, όταν κάποιον τον αγαπάς μια μέρα, δεν μπορείς να τον ξεχάσεις στη δύσκολη στιγμή. Οσο κι αν προσπαθούν οικονομολόγοι να με πείσουν εγώ πάντοτε τους απαντώ: «Δεν έχετε ιδέα τι είναι οι Ελληνες. Αυτό που μου έχουν προσφέρει δεν το έζησα αλλού». Τίποτα δεν με έχει επηρεάσει στη ζωή μου όσο ο πολιτισμός σας».
Συγκινημένος, ειλικρινής και τόσο γενναιόδωρος ο Καναδός πιανίστας Αλέν Λεφέβρ ξεκίνησε την ομιλία του χθες με μια βαθιά εξομολόγηση. Ξέραμε ότι αγαπά κι επισκέπτεται τη χώρα μας, αλλά τέτοια «επίθεση» αγάπης δεν την περιμέναμε.
Ιδιαίτερα δημοφιλής στο ελληνικό κοινό, ο διεθνούς φήμης πιανίστας και συνθέτης Αλέν Λεφέβρ παρουσιάζει τη Δευτέρα 21 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μαζί με την Καμεράτα ένα μουσικό πρόγραμμα με έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών. Aνάμεσά τους και μια σύνθεση εμπνευσμένη από την Ελλάδα με τίτλο «Impressions Helléniques» (για σόλο πιάνο). «Καταφθάνει γεμάτος δώρα», είπε προλογίζοντάς τον ο Γιώργος Κουρουπός, καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού. «Ερχεται ο ίδιος, φέρνει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει έργα για έγχορδα του Νίκου Σκαλκώτα, τη σπουδαία Σερενάτα για έγχορδα του Τσαϊκόφσκι, το κοντσέρτο αρ. 1 για πιάνο, τρομπέτα και έγχορδα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Επίσης μας συστήνει τον Αντρέ Ματιέ (κοντσέρτο του Κεμπέκ) και μας παρουσιάζει το «Impressions Helléniques» που αποτελείται από τα μέρη «Ηλιος», «Θάλασσα» και «Ανεμος».
Συνεργαζόμενος καλλιτέχνης της Συμφωνικής Ορχήστρας του Κεμπέκ και καλλιτεχνικός πρεσβευτής του Διεθνούς Φεστιβάλ του Λανοντιέρ, ο Λεφέβρ έχει κερδίσει κατά καιρούς χαρακτηρισμούς όπως «ήρωας» (Los Angeles Times), «θεαματικός καλλιτέχνης» (Fanfare), «μοναδικός περφόρμερ» (Washington Post). Είναι πολυβραβευμένος, έχει εμφανιστεί σε περισσότερες από 40 χώρες, έχει συνεργαστεί με τους διασημότερους αρχιμουσικούς και συνθέτες (Α. Ντιτιγέ, Ο. Μπουντρό, Τ. Κοριλιάνο), ενώ έργα του έχουν παίξει οι μεγαλύτερες ορχήστρες (Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα, Συμφωνικές του Αμβούργου, Νυρεμβέργης, Ραδιοφωνίας της Στουτγάρδης).
Εκτός από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, έχει εμφανιστεί σε αυτό της Θεσσαλονίκης, στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και στην Επίδαυρο. «Με την πολιτική δεν ασχολούμαι, αλλά ο ρόλος του πιανίστα δεν μου αρκεί», είπε γελώντας. «Διαπίστωσα από νωρίς την ανεξαρτησία στο μυαλό των Ελλήνων. Πάντα πίστευα ότι θα την πληρώσετε ακριβά». Δεν παρέλειψε να σχολιάσει και την κατάσταση στον κόσμο της μουσικής: «Στη γενιά μου οι νέοι αγαπούσαμε τη μουσική δημιουργία και ρωτούσαμε ο ένας τον άλλον: «Πού παίζεις; Με ποιον;». Σήμερα οι νέοι με ρωτούν: «Βγάζεις χρήματα από τη μουσική; Εχεις ιδιωτικό τζετ;». Η αξία ενός ανθρώπου δεν είναι στην τσέπη. Η αξία ενός πολιτισμού δεν περιορίζεται από αυτά που λέει ο ένας κι ο άλλος. Οταν μια κοινωνία θεωρεί τον κακό ήχο των Lady Gaga και Μάιλι Σάιρους μουσική ή όταν δεν βλέπει τη διαφορά μεταξύ Σέξπιρ και Χάρι Πότερ έχει χάσει τη μάχη».
Και το έργο «Impressions Helléniques» πού το εμπνεύστηκε; «Τον «Ηλιο» μια μέρα στην Επίδαυρο που κόντεψα να πεθάνω από τη ζέστη. Τη «Θάλασσα» στη Σάμο όπου δύο σκληροτράχηλα αδέρφια με συγκίνησαν μιλώντας μου για τον θάνατο του πατέρα τους στο ψάρεμα. Τον «Ανεμο» στη Σάμο επίσης σε ένα μαγαζί με μπουζούκια στο οποίο υπέφερα μεν, αλλά παρακολούθησα μια φοβερή σκηνή: μια γιαγιά ανέβηκε να χορέψει και ο εγγονός την κοιτούσε σαν να επρόκειτο για την ωραιότερη γυναίκα του κόσμου. Εκλαψα από συγκίνηση διότι στη χώρα μου και αλλού οι ηλικιωμένοι αντιμετωπίζονται σαν να είναι περιττοί».
Ο διεθνούς φήμης Καναδός πιανίστας δεν αρκείται στην αγάπη του για τη χώρα μας. Ανάμεσα στα έργα που θα ερμηνεύσει μαζί με την Καμεράτα είναι κι ένα δικό του, που λέγεται «Impressions Helléniques» (Eντυπώσεις από την Ελλάδα). Το εμπνεύστηκε στην Επίδαυρο και τη Σάμο.
«Θυμάμαι πάντα την πρώτη μου συνέντευξη Τύπου εδώ στο Μέγαρο. Ηταν μια άλλη εποχή: υπήρχε ο φίλος μου Χρήστος Λαμπράκης, στον αέρα πλανιόταν αισιοδοξία και υποσχέσεις, όλοι θεωρούσαν ότι μπορούν να ευημερήσουν. Αφήστε που όλοι νόμιζαν ότι μπορούν να τραγουδήσουν. Σήμερα όλα είναι αλλιώς. Και σας ομολογώ ότι έχω κλάψει πολλές φορές, βλέποντας τι συμβαίνει στην Ελλάδα. Ενιωσα προδωμένος και πληγωμένος με την ταπείνωση που υφίσταται ο ελληνικός λαός. Αλλά ξέρετε, όταν κάποιον τον αγαπάς μια μέρα, δεν μπορείς να τον ξεχάσεις στη δύσκολη στιγμή. Οσο κι αν προσπαθούν οικονομολόγοι να με πείσουν εγώ πάντοτε τους απαντώ: «Δεν έχετε ιδέα τι είναι οι Ελληνες. Αυτό που μου έχουν προσφέρει δεν το έζησα αλλού». Τίποτα δεν με έχει επηρεάσει στη ζωή μου όσο ο πολιτισμός σας».
Συγκινημένος, ειλικρινής και τόσο γενναιόδωρος ο Καναδός πιανίστας Αλέν Λεφέβρ ξεκίνησε την ομιλία του χθες με μια βαθιά εξομολόγηση. Ξέραμε ότι αγαπά κι επισκέπτεται τη χώρα μας, αλλά τέτοια «επίθεση» αγάπης δεν την περιμέναμε.
Ιδιαίτερα δημοφιλής στο ελληνικό κοινό, ο διεθνούς φήμης πιανίστας και συνθέτης Αλέν Λεφέβρ παρουσιάζει τη Δευτέρα 21 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μαζί με την Καμεράτα ένα μουσικό πρόγραμμα με έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών. Aνάμεσά τους και μια σύνθεση εμπνευσμένη από την Ελλάδα με τίτλο «Impressions Helléniques» (για σόλο πιάνο). «Καταφθάνει γεμάτος δώρα», είπε προλογίζοντάς τον ο Γιώργος Κουρουπός, καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού. «Ερχεται ο ίδιος, φέρνει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει έργα για έγχορδα του Νίκου Σκαλκώτα, τη σπουδαία Σερενάτα για έγχορδα του Τσαϊκόφσκι, το κοντσέρτο αρ. 1 για πιάνο, τρομπέτα και έγχορδα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Επίσης μας συστήνει τον Αντρέ Ματιέ (κοντσέρτο του Κεμπέκ) και μας παρουσιάζει το «Impressions Helléniques» που αποτελείται από τα μέρη «Ηλιος», «Θάλασσα» και «Ανεμος».
Συνεργαζόμενος καλλιτέχνης της Συμφωνικής Ορχήστρας του Κεμπέκ και καλλιτεχνικός πρεσβευτής του Διεθνούς Φεστιβάλ του Λανοντιέρ, ο Λεφέβρ έχει κερδίσει κατά καιρούς χαρακτηρισμούς όπως «ήρωας» (Los Angeles Times), «θεαματικός καλλιτέχνης» (Fanfare), «μοναδικός περφόρμερ» (Washington Post). Είναι πολυβραβευμένος, έχει εμφανιστεί σε περισσότερες από 40 χώρες, έχει συνεργαστεί με τους διασημότερους αρχιμουσικούς και συνθέτες (Α. Ντιτιγέ, Ο. Μπουντρό, Τ. Κοριλιάνο), ενώ έργα του έχουν παίξει οι μεγαλύτερες ορχήστρες (Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα, Συμφωνικές του Αμβούργου, Νυρεμβέργης, Ραδιοφωνίας της Στουτγάρδης).
Εκτός από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, έχει εμφανιστεί σε αυτό της Θεσσαλονίκης, στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και στην Επίδαυρο. «Με την πολιτική δεν ασχολούμαι, αλλά ο ρόλος του πιανίστα δεν μου αρκεί», είπε γελώντας. «Διαπίστωσα από νωρίς την ανεξαρτησία στο μυαλό των Ελλήνων. Πάντα πίστευα ότι θα την πληρώσετε ακριβά». Δεν παρέλειψε να σχολιάσει και την κατάσταση στον κόσμο της μουσικής: «Στη γενιά μου οι νέοι αγαπούσαμε τη μουσική δημιουργία και ρωτούσαμε ο ένας τον άλλον: «Πού παίζεις; Με ποιον;». Σήμερα οι νέοι με ρωτούν: «Βγάζεις χρήματα από τη μουσική; Εχεις ιδιωτικό τζετ;». Η αξία ενός ανθρώπου δεν είναι στην τσέπη. Η αξία ενός πολιτισμού δεν περιορίζεται από αυτά που λέει ο ένας κι ο άλλος. Οταν μια κοινωνία θεωρεί τον κακό ήχο των Lady Gaga και Μάιλι Σάιρους μουσική ή όταν δεν βλέπει τη διαφορά μεταξύ Σέξπιρ και Χάρι Πότερ έχει χάσει τη μάχη».
Και το έργο «Impressions Helléniques» πού το εμπνεύστηκε; «Τον «Ηλιο» μια μέρα στην Επίδαυρο που κόντεψα να πεθάνω από τη ζέστη. Τη «Θάλασσα» στη Σάμο όπου δύο σκληροτράχηλα αδέρφια με συγκίνησαν μιλώντας μου για τον θάνατο του πατέρα τους στο ψάρεμα. Τον «Ανεμο» στη Σάμο επίσης σε ένα μαγαζί με μπουζούκια στο οποίο υπέφερα μεν, αλλά παρακολούθησα μια φοβερή σκηνή: μια γιαγιά ανέβηκε να χορέψει και ο εγγονός την κοιτούσε σαν να επρόκειτο για την ωραιότερη γυναίκα του κόσμου. Εκλαψα από συγκίνηση διότι στη χώρα μου και αλλού οι ηλικιωμένοι αντιμετωπίζονται σαν να είναι περιττοί».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου